tisdag 6 september 2011

Huddinge: Hur många år ska man vänta år för en bostad?



Det är som ett kvitto på att mitt inlägg från i morse är angeläget. När jag slår upp dagens Mitt i Huddinge möts jag av en artikel om bostadssituationen för Salime Assali. Hon bor nu i Visättra, Huddinge. En kommun där de styrande politikerna rapporterar till Boverket att bostadsmarknaden är "i balans". Inte alla politiker, dock. Vi är några som ett antal år har försökt förmå allianspartierna (och Drevvikenpartiet) att sätta fart på byggandet av hyresrätter. År efter år när de har styrt har det i fullmäktige ekat att "det går inte att bygga". Samtidigt växer Huddinge. Fler flyttar in i bostadsrätter och egna hem. Högskolan växer. Regionen har full fart på tillväxten. Det krävs personal till jobb i offentlig och privat sektor som också måste bo. Och studenterna med samma behov och de unga som gärna vill flytta till eget: alla skulle hamna i en mycket bättre situation om majoriteten lyssnade.

Som morgoninlägget tar upp: De som styr här i Huddinge och de som styr i regering och riksdag kan ge bättre förutsättningar för bostadsbyggandet. Tyvärr ser jag inte några ljuspunkter och inget flöde av idéer om hur bostadskrisen kan lösas. Det enda man har kommit med är lite bättre betalt för den som hyr ut en del av en bostad. Det är ganska uselt. Det behövs en ny bostadspolitik och om den skrev Veronica Palm och Håkan Juholt nyligen. Stimulanser, regelförenklingar, förmedling och ett tydligare kommualt ansvar är goda åtgärder.


Ur Mitt i Huddinge 6 sept 2011

Fler som bloggar: Veronica Palm om en viktig bostadsdebatt, Martin Moberg följer upp mitt morgoninlägg, Katarina Nyberg Finn om bostadsbehov i Östersund, Ungbostad,nu

Mer: SvD om uthyrning till studenter.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,