tisdag 27 mars 2007

Kollektiv trafik inget för alliansindividualister?

Kollektivtrafiken, i form av pendeltåg, tunnelbana, bussar och "tvärbana", börjar se ut som den nya Alliansregeringens riktiga pladaskfråga. En av många, får man väl lägga till. Och inte bara regeringens, också Alliansregeringen i landstinget i Stockholm gör ständigt bort sig. För den som dagligen reser kollektivt så är det lätt att konstatera att maktskiftet inte gett ett enda synligt tecken om förbättringar av de allianspartierna stormade om före valet, när det gäller fungerande kollektivtrafik. Många stockholmare märker varje dag att det verkligen inte blir bättre.

Visst fanns det visst hopp före valet. Så var det med centerpartiet. Detta före detta bondeparti lovade före valet dyrt och heligt att enhetstaxan skulle finnas kvar inom kollektivtrafiken. Så inställda på detta var man att budskapet till och med fanns på partiets hemsida när landstingsfullmäktige första gången behandlade införandet av zontaxa med dyrare resor för stockholmarna. När de med sämst ekonomi inne Stockholms stad drabbas av Alliansstyrets nedskärningar är det uppåt 100 miljoner man sparar på deras SL-kort. Alliansregeringens första utspel handlade om att stoppa Citybanan och försöka hitta nån billig lösning till Stockholmarna. Konsekvent motarbetar regeringen och dess partivänner i Stockholm alla tankar på att pengar från trängselskatten ska användas för bättre kollektivtrafik.

Mot den bakgrunden har i alla fall jag inte några större förhoppningar när infrastrukturministern idag ska besvara en interpellation i riksdagen, ställd av Christina Axelsson från Huddinge. Hon kräver besked av regeringen om hur man tänker sig investeringarna i kollektivtrafiken framöver. Det handlar om en smidig kollektivtrafik men också om miljöperspektivet. Den som lyssnar i kväll efter 18 får se vad regeringen säger. Förhoppningarna ska hållas lågt ställda!

länk till socialdemokraternas budgetförslag, 2007 i landstinget

Andra Intressanta bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alliansen har lagt 750 miljoner för att förbättra kollektivtrafiken (största satsningen någonsin inom SL!)


Förra majoriteten missköte landstinget fullkommligt, kollektivtrafiken förlorade inte pengar, utan sjukvården var och är fortfarande i kris. Människor dog i vårdköer trots era skattehöjningar!


Det dukade bordet fanns inte.
NI har lagt fram ett förslag om skära ned SL trafiken med hela 500 miljoner kronor under en treårs period.

Peter Andersson sa...

Oj. Det finns hur mycket som helst att svara på i detta angrepp. Vad gäller siffror med mera så kan vårt budgetförslag läsas bättre på vår hemsida (för din skull fixade jag in en länk under inlägget)Bättre källa där än ex kolla på moderaten Wennerholms blogg.

Vi och alliansen har ingen större skillnad i SLs annars expansiva budget, som måste vara det för att klara trafikbehoven.Skillnaden är ungefär densamma, 150 milj, där de höjer avgifter mer. Vi vill å andra sidan låta trängselskattepengar tillfalla kollektivtrafiken. Dessutom undviker de kostnader för ett avtal med SJ som de lägger på 2006! SL:s kommande kostnadsutveckling är bekymmersam och borde vara det för alliansen också.
Ja, vi vill se över i innerstan, främst, om man kan effektivisera. Det är aldrig fel att använda pengarna på bästa sätt.
- Det där med historiebeskrivning är knepigt. Jag skulle kunna börja med att vi 2002 övertog ett underskott på nära 10 miljarder. En ekonomi i fritt fall som vi nu fått ordning på. Ja, visst. Bland annat med skattehöjning, som krävdes efter vanstyret.
- att det var "förra" majoriteten som "misskötte ekonomin" är mot den bakgrunden absurt påstående. LÄs på nutidshistorien!
- Vi lägger för 2007 ungefär 300 mer till sjukvården än alliansen.
Det ger mer vård till fler i länet.
- Det där med "dör i vårdköer" ska man vara otroligt försiktig med att använda som slagträ i debatter även om borgarna som nu styr också gjorde det. Jag noterar bara att med S-budgeten blir det mer vård och bättre vårdgaranti.

Peter