Jag nämnde i ett tidigare inlägg att riksdagen i kväll har debatterat kollektivtrafiksatsningar i Stockholmsregionen. Eller snarare brist på dessa. Initiativet är taget av socialdemokraten Christina Axelsson som ställt en interpellation till statsrådet. Hennes, infrastrukturministern Åsa Torstenssons svar, blev som befarat ett enda pinsamt tunt svammel om tidigare förd politik, om underhållsberg men väldigt lite om framtiden och satsningar i regionen. Huvudbudskapet verkade vara att om en väg- eller rälsstump ska placeras inom Stockholms läns gränser så gäller helt andra principer än för övriga landet. Andra/någon ska betala satsningarna genom så kallade PPP -lösningar. Det innebär att någon annan betalar investeringen och hyr sedan ut anläggningen till staten/regionen. Problemet med det är att det knappast finns någon som kan låna billigare än ex staten eller landstinget (efter att S rensade upp i det ekonomiska träsket, vill säga). Därför är PPP tämligen tveksamt, i alla fall som enda princip för finansiering.
Den borgerliga regeringen vägrar följa folkomröstningsresultatet i Stockholm som entydigt signalerar att pengarna från trängselskatterna också ska användas till kollektivtrafik. I Landstinget får vi alltid höra att regeringen har lovat att andra pengar ska komma, för att våra pendeltåg och bussar ska kunna gå, och vara tillräckligt många för att kunna möta allt fler som vill åka. Och nog verkar det som man sitter och väntar på att andra delar av Mälardalen ska langa upp sina kassakistor för att investera i Stockholm.
Som Christina sa under debatten: "Regeringen saknar tyvärr viljan att lösa storstadens problem." Den oviljan är också ett miljöpolitiskt bakslag.
Intressant: Andra bloggar om: politik, kollektivtrafik, regeringen, pendeltåg, stockholm, miljö