tisdag 27 mars 2007

DN, Alliansen och porschar till sönerna

DN-krönikören Peter Wolodarskis "signerat" tillägnas idag Mona Sahlin. Förutom att pennan glider till så han nästan instämmer i uttalandet om "svag i tänkandet" gör han där ett försök att läsa den nyvalde partiledarens avsikter och strategier. En slutsats är att Sahlin för att bredda väljarunderlaget har börjat tala om egenföretagare som löntagare. Och han filosoferar om den omfamningen av företagaren också består den dagen "han" har gjort pengar och kan köpa "en Jaguar till sig själv och Porsche till sonen".(..just till...sonen..?)

Att borgerlighetens ledande tidning ser världen på det sättet är intressant men också oroväckande. Ungefär som den unge moderaten i Huddinges fullmäktige som i en debatt vid jultid talade om det där kontot om 10 000 kronor som man brukar köpa julklappar till barnen för. Wolodarski och DN får ursäkta, men jag tror och verkligen hoppas att det perspektiv man lyfter fram inte blir socialdemokratins fokus framöver. Det är inte min värld med vare sig Jaguarer, Porschar eller 10.000-konton till julklappar. Jag tror inte heller det är Monas utgångspunkter.

Det finns i sak anledning för partiet att, som det näst största företagarparti vi är i storlek, mer se till företagandets och entreprenörernas situation. Med goda förutsättningar för näringslivet kommer också framgångar. Så kommer det också att vara framöver. Jag menar inte heller att det är fel att driva kravet om "rätten att bli rik". Har man som Alliansregeringen det som utgångspunkt så ska man självfallet arbeta för det. Då gäller det också att stå för de intressen man drivs av, inte låtsas något annat.

Men tid med slag mot arbetslösa och sjuka, en tid när Handels lågavlönade tvingas till strejk för att få upp sina löner är det snarare sådana perspektiv som bör vara socialdemokratiska utgångspunkter. Klimatpolitiken, fördelningsfrågor, segregationen, diskrimineringen och hemlösheten, bristerna i makt och delaktighet och hur vi på riktigt kan öka jämställdheten är områden som inte bara engagerar "löntagare" eller "arbetarklassen". Precis som för andra är det viktiga för företagare också. Det är snarare det än löften om snabba pengar som bör vara grundpelare i socialdemokratins politik. Också i framtiden.

Intressant: Andra bloggar om: , , , , , ,