onsdag 7 mars 2007

Kan Sverige verkligen behålla sin statsminister??

Under hela min tid som politiskt engagerad har jag tyckt att principen varit självklar. Som parti i opposition springer man inte ut och kräver folks avgång hit och dit. Har motståndaren vunnit valet så gäller denna demokratins fundamentala regel att man styr till den dagen väljarna säger något annat. Jag tycker det är en viktig princip. Att avgångskraven ibland förs fram internt är en annan sak. Såg att Saga Rosén, 2:e vice ordförande i folkpartiets ungdomsförbund nu hade tröttnat på den som hon menade "osynlige" Reinfeldt. Ska självklart följa debatten, inte utan visst intresse...

Men tanken har under dagen gnagt i mitt huvud. Inte minst efter statsministerns inledning i morse och efterföljande uttalanden i olika medier som refereras i bl.a SvD och Ekot.
Min enkla fundering är: Kan Sverige verkligen ha kvar en statsminister som onsdagen den 7 mars år 2007 säger sig bli medveten om hoten mot klimatet och medveten om behovet av politik för att förändra? F-n vet...

Andra bloggar Intressant om: , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det kan vi. Om fyra år kan vi diskutera frågan, eller om Fredrik väljer att avgå själv innan dess.

Jag har aldrig bett Göran Persson avgå, även om jag självklart hade velat det.

Democracy first.