torsdag 29 mars 2007

Ny mätning: Ogräset växer och frodas. Och Kd ut ur riksdagen

Aftonbladet berättar om den senaste opinionsundersökningen från Sentio. För socialdemokraterna är det välkommet. Möjligen befarade partiets sympatisörer ett kraftigt bakslag i opinionsstödet efter dokumentären Ordförande Persson. Å andra sidan är mätningen delvis gjord under partikongress med val av Mona som partiledare vilket borde ge positiv utdelning. De mest noterbara förändringarna är att kristdemokraterna halveras och nu är utanför riksdagen. Alliansen har därmed havererat. Väljarna som under de senaste valen blivit flitigare på att byta parti och att splittra sina röster, rör sig inte så mycket över blockgränsen. 54,5 procent stöder nu vänster- och miljösamarbetet medan 36,9 procent ger sitt stöd till borgerliga partier som kommer in i riksdagen. Kd utanför, alltså, med sina 3,2.

Det skrämmer naturligtvis med den andra signalen, som också lyfts upp av Aftonbladets Lena Mellin. Sverigedemokraterna över spärren med 4,3 procent och kan därmed spela på en seriös kandidatur som riksdagsparti framöver. Det är främst de som valde soffan som nu anger att detta ur alla aspekter oönskade parti noterar ett ökat stöd.

I intervju säger såväl Socialdemokraternas Marita Ulvskog som moderaternas Per Schlingmann att det nu är dags att möta partiet i debatter, inte minst dess väljare. Här är jag djupt skeptisk. Inte till att tala om för väljarna vad partiet faktiskt står för. Det är helt nödvändigt. Lika viktigt är att att konkret visa vad de gör i politiken. Här i Huddinge har partiet bara tagit ett par initivativ som uteslutande handlar om deras egna arvoden och resurser. Ingenting annat. Men jag ryser vid tanken på att det partiet, på samma villkor som övriga, ska bjudas in till skoldebatter och annat och där med vår draghjälp ges utrymme att sprida sitt budskap. Det finns anledning för hela det demokratiska samhället att slå tillbaka mot, inte sätta sig i soffor och samtala med! Precis som Westerberg än gång hade modet att göra mot Ny Demokrati.

Jag har vänner som har hotats av partiet i fråga. Det förvånar inte när man tar del av en del av partiklientelets bakgrund. Det här är inslag som också framöver måste vara främmande för svenskt politiskt liv. Min ganska enkla utgångspunkt är trots mätningen idag att svenska folket är ett klokt och bildat folk vars värderingar inte omfattar Sverigedemokraternas. Att stödet förvisso växer är allvarligt och förklaras säkert i delar av partiets retorik än av en support till främlingsfientliga rörelser.

Mikael Wiehe: En sång i vilken jag dock hör Affes röst
Fröna växer sakta under ytan.
Dom trivs där det är fuktigt mörkt och kallt.
Först när bladen börjar synas,
kan men se, att det är ogräs överallt.
Men om man tittar bort,
inget hör, inget ser,
hur vet man då?
För hör man inget, finns väl ingenting.
Och det man inte ser, finns säkert inte till.
I mars har du fortfarande tid.
Du kan ta det innan knopparna slår ut.
Men om du låter det stå kvar,
tills sommar'n är förbi,
så har det växt dej över huvudet till slut.

Idag tar rasisterna en.
Imorgon så tar dom kanske två.
Frankrike tog dom med storm.
Vem vet, när det är dej, dom ger sej på.

Vakna upp! Fatta mod!
Börja se dej omkring!
Bli inte en av dom, som bara står där se'n
och säger, att jag visste ingenting.

Varje dag föds nya hot mot våra liv.
Varje morgon gör sej bödlarna klara.
I det mörker som vi blundar,
där rustar dom för krig.
Hur kan vi slåss, ifall vi inte inser faran?

Idag har du arbete och lön.
Imorgon så kanske du får gå.
Miljonerna som svälter i världen utanför,
står bara lite längre ner
i samma hål.

Vakna upp...

Dom flesta går med strömmen om det går.
Dom flesta vill ju helst ha lugn och ro.
Men om fascismen kommer smygande tillbaks,
så är det du och jag, som måste stå emot.

Ogräset växer och frodas.
Så slipa och vässa din kniv.
Om du låter det spridas med vinden över världen,
får du plikta för din tvekan med ditt liv.

Vakna upp! Börja se dej omkring!
Fatta mod!
Så du kan säg' till dina ungar, när dom frågar dej,
att du var en av dom, som stod emot!'

Andra Intressanta bloggar om: , , , , ,

11 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

Vi (alla politiska partier) borde ha tagit debatten för länge sedan.

Det är genom en öppen debatt (och endast genom en öppen debat) som man kan avslöja deras egentliga åsikter och visa upp deras felaktigheter.

Att säga att man inte vill ta debatt för att man inte vil ge dem propaganda är att omyndigförklara svenska folket, och gör vi det så kan vi lika gärna ringa till DS och be dom ta över riksdan för då har vi förlorat.

/C

Anonym sa...

Jag citerar: "Det är främst de som valde soffan som nu anger att detta ur alla aspekter oönskade parti noterar ett ökat stöd."

Ett ur alla aspekter oönskat parti får inte 76 000 röster i ett riksdagsval, och jag är stolt att jag är en av dessa 76 000 människor.

Sverigedemokraterna har en positiv och sund politik. Det handlar inte om att förtrycka människor, det handlar inte om att vi är bättre än andra.

Det handlar om att vi har misskött vår integrationspolitik på ett fatalt sätt. Det är den politiken som skapar utanförskap, det är den politiken som skapar gängbråk, det är den som skapar rasism och så vidare.

Jag är av åsikten att människor är välkomna till vårt land. Men hela världens befolkning har inte rätt att bo i Sverige, och i synnerhet inte 50 000 om år som placeras i förorter till Stockholm och sedan inte tas om hand.

Färre invandrare - mer ansträngning för att assimilera de som finns: Och vi börjar närma oss sanningen!

Peter Andersson sa...

Christoffer.
modererad kommentar: jag håller med dig om att debatten mot Sds värderingar måste föras och deras argument synas och granskas. Eller avslöjas kanske är rätt begrepp. Skarpt! Jag kan också medge att det ex i kommuner där partiet har kanske en tredjedel av rösterna är omöjligt att komma runt även ett parti med den människosyn som präglas Sd. Som ju också har gjort en sminkning av sitt parti för att se "vackrare" ut bakom sitt rätta ansikte. Men jag har ohyggligt svårt att se Sd som ett parti som ska bjudas in på samma villkor som andra partier, där ett undantag onekligen blir där väljarna gett ett antal mandat som enligt regelverk och annat genererar stöd.
Att inte ta debatten, ja, där har historien och länder som Holland, österrike o frankrike visat vad det kan leda till. MEn det är för mig en mardröm att ex SvT får för sig att bjuda in eländet till slutdebatten före valet .t.ex.
P




Anonym: Låter din kommentar stå kvar som talande exempel. Dina argument håller inte en sekund om de prövas mot vare sig fakta eller analyseras mot vad som är verklighet eller medvetet spridda myter. Att du för debatten utan att uppge vem du är, är också talande. Min hypotes, när jag ser dig använda ordet "assimilering" är att du inte tillhör en normal väljargrupp för Sd utan snarare dess aktörer på vissa av nätets bloggar. Men åter: fegt men högst förklarigt att du är anonym och inte vågar stå för dina åsikter.
/P

Anonym sa...

Ni är ju inte kloka nånstans!
Naiva, blinda o döva lär ni vara.
Ser ni inte hur illa det är i Sverige idag? Tycker ni vi har råd med att ta in en medelstor svensk stad år efter år?
Förstår ni innebörden av hur det är att leva i ett Ghetto som Gårdsten eller Rosengård, ni hade inte klarat er många meter utan att bli rånade & nedslagna, ni borde flytta dit och uppleva det nya "vackra" mångkulturella landet.
Skithögar som er sossar som har skapat detta kaos borde få smaka på hur vi svenskar som inte har råd att fly helvetet. Ett gäng lär få kul med er naiva dumma avarter.

Anonym sa...

Gillade din sång/dikt mot rasisterna!
Jag tror med dej att sd inte står för något vettigt alternativ. Jag tror att många känner att det behövs ett alternativ till både sossarna och borgerligheten, som ofta båda ställer sig på samma fega sida, men det finns tyvärr inget alternativ!
Precis som du säger måste vi ägna oss åt att avslöja oegentligheter, avslöja partiets verkliga politik. Gränsen är hårfin: vi får inte totalavfärda partiet utan att lyssna på dem, för då får de bara mer stöd. Att granska vad partiet verkligen står för är en bättre väg. Jag förtår dock inte rädslan för att ta debatten. Varför skulle just sd lyckas skaka fram de bästa retorikerna i landet? Det måste väl finnas motdebattörer som kan krossa deras argument med motargument i stället?
Framförallt tror jag att det som behövs för att inte ge sd ökat stöd är erkännanden om att man faktiskt har misslyckats på vissa plan, att man har blundat för en del frågor, men att man inte längre kan fortsätta blunda. Här är båda blocken fortfarande rysligt fega, vilket förklarar att en del röstar med hjärtat i stället för med hjärnan: de känner att någonting måste bara hända.
Uppgiften är alltså en ökas lyhördhet kombinerat med att vi visar konkret (inte bara säga "men de är ju rasister") att sd inte är ett vettigt alternativ.

Anonym sa...

Håller inte mina argument?

Jag läste igår på Migrationsverkets hemsida att vi tog in 78 000 invandrare under 2006. Anser du att detta är okej? På tio år är detta 780 000 invandrare, och tendensen är knappast att invandringen minskar.

Du frågar dig säkert varför det skulle vara ett problem, ja. Vart finns pengarna?

Man talar även om en såkallad arbetskraftsinvandring. Hur i helvete kan en sådan existera när vi inte ens har arbeten åt oss själva? Och varför väljer man att öka invandringen?

Vad sägs om det nya förslaget att företagare skall slippa arbetsgivaravgiften samt betala lägre lön till invandrare medans staten subventionerar resten? Är inte det en fruktansvärd diskriminering mot oss svenskar?

Att jag är anonym beror på att jag är lärare och att det idag är allt för riskabelt att ställa sig bakom SD offentligt, men jag kommer alltid att skicka insändare och argumentera för deras sak, det är väl så man gör i en demokrati?

Att jag skulle vara en av SDs aktörer på vissa av nätets bloggar stämmer inte, jag är inte på något sätt anknuten till partiet annat än min röst. De jag känner som röstar på SD uttrycker sina åsikter precis som jag, jag vill mena att jag är en fin avbild av vad en SD-röstare är idag.

Peter Andersson sa...

Sonny: med otillgänglig profil.
Låter ditt inlägg stå kvar som illustration på den ton och det sätt med vilken anhängare av det främlingsfientliga partiet sverigedemokraterna talar. Det är säkert en lärdom för många, att läsa dina utfall. Och en bra varningsklocka.

Erik: tack för stödet o synpunkterna

Anonym: tar som sagt inte bort det trots anonymiteten. Ditt inlägg och som "sonnys" illustrativt. Jag hoppas verkligen att du är lärare i matte eller har en roll där du INTE har möjlighet att förmedla dina värderingar. Tycker verkligen inte att skolan ska stå bakom vare sig främlingsfientlighet eller ha den människosyn som står bakom dess företrädare. Ditt sätt att använda statistik mötte jag också i valrörelsen av "synliga" sverigedemokrater. Du tar bara hela invandringen utan att bry dig om att kommentera vad den består i. Därmed tror du och ditt parti att ni lätt får sympatisörer. Men du har ju tillgång till statistiken och jag rekommenderar dig att läsa den lite nogrannare. Det som skrämmer mig mest idag är att den arbetslöshet du talar om delvis beror på att alltför många har din syn på människor. Det gör att ex civilingengörer eller läkare från Irak går arbetslösa trots att vi behöver deras insatser. Partierna har all anledning att se den koppling mellan stödet till exempelvis Sd och arbetslöshet som finns i landet. Utanförskap riskerar att föda extremrörelser. Tack och lov finns det ett rätt stort stöd i Sverige för att ge flyktingar en fristad i vårt lands som har lämnat en livssituation som vi bara kan ha i mardrömmar. Hur ditt parti i praktiken vill ställa upp för människor i nöd återstår att höra berättas. Men tack och lov är den primitiva synen partiet har i sitt sökande efter "det rena svenska" och annat mörkt än så länge anammad av en tämligen begränsad krets av väljarna....
p

Anonym sa...

Det är nästan skrämmande att läsa dina kommentarer. Att jag bara tar hela invandringen utan att kommentera vad den består i är väl ganska självklart i en blogg, vi kan gärna gå igenom den men det skulle inte gå att skriva kort och koncist. Jag vidhåller dock uppfattningen att 78 000 invandrare är aldeles för mycket - oavsett vart de kommer ifrån.

Att arbetslösheten delvis beror på att folk har min syn på människor? Tycker du att jag på något sätt har en felaktig syn på människor för att jag tycker att invandringen är för stor? Det är vanvettigt, alla människor i världen har inte rätt att bo i Sverige, punkt och slut.

De som är i behov av hjälp skall självklart få komma hi, men läser man på ser man att invandrare som kommer hit p.g.a flyktingsjäl och/eller skyddsbehov endast utgör 7% av invandringen.

En arbetslöshet beror självklart på att det inte finns arbeten, och även om jag självklart skulle vilja att den civilingenjör eller läkare från Irak som du pratar om skall ha samma möjligheter till arbete som vilken svensk som helst så kan jag inte acceptera att man kallar något för "arbetskraftsinvandring", när den uppgår till tusentals människor och vi har en så fruktansvärt stort arbetslöshet.

Jag står för en väl reglerad invandringspolitik, som skulle spara såväl pengar som problem med utanförskap. Ett bra exempel på detta är Danmark, men för dig är det väl ett främlingsfientligt land?

En tämligen begränsad krets av väljarna? Jag är ledsen att behöva säga det, men du har sett opinionsmätningarna - Våra partier ses i riksdagen 2010!

Peter Andersson sa...

Anonym: är helt övertygad om att de flesta ser sverigedemokraternas budskap som mer skrämmande, snarare än mitt. Siffror: Har stött på sifferhänvisningar förut från dina partivänner som ofta är underliga.
Ser du på migrationsverkets hemsida så står."Under 2006 fick 86 436 personer uppehållstillstånd, en ökning jämfört med 2005, då motsvarande siffra var 62 463.19 037 personer fick uppehållstillstånd av flyktingsskäl, andra skyddsbehov, humanitära skäl och synnerligen ömmande skäl." Om dina uppgifter skulle stämma så är 5460 personer som du skulle tycka var ok?

Ja, att många med invandrarbakgrund inte får jobb (och ibland bostad) på grund av sitt namn är något som tyvärr förekommer. Det är diskriminering. Den vill jag bekämpa. Det du skriver om att arbetslöshet beror på rist på jobb stämmer inte i de fallen. I såna branscher SÖKER man folk, HAR folk här med rätt kompetens (betald i andra länder) men anställer inte..

Synen att "väl reglerad invandring sparar pengar" må du tro på. INte jag. Tvärt förvånar det inte mig om sverige framöver, med stora avgångar från arbetsmarknaden av 40-talister, behöver MER och FLER i arbete..även med annan bakgrund än att de är blåögda och blonda.

Jag tycker principen att man ska få bo och leva där man vill ska vara drivkraft för ett modernt samhälle. Men jag är glad, om jag tolkar dig rätt, att också sverigedemokraternas besked är att sverige ska vara ett land som är generösa mot de som kommer som flyktingar. Om jag förstår dig rätt. JAg väntar med stor förväntan fram emot det budskapet...
p

Anonym sa...

Man kan inte stoppa en storm.

Anonym sa...

Fan vad jag hatar Alliansen.