onsdag 30 juni 2010

Ett brev kan betyda mycket?

Dagen bjöd på ett mycket trist inslag i den alltmer heta valdebatten. Den moderata kommunpolitikern Bertil Nilsson från Gnosjö har alltså skickat ett fejkat förtalsmail. Det är såvitt jag förstår samma brev som jag hade anledning att skriva ett par rader om i april. Då med koppling till en PR-byrå med mycket fast, moderat koppling. I den artikel i Expressen som kommenterade brevet beskrevs brevets spridning:
Brevet cirkulerar nu på borgerliga tankesmedjor, Svenskt näringsliv, ledarsidor och har nått ända in i regeringskansliet.
Jag fick också brevet någon gång i april. Det var mer för kännedom. Ett stort fackförbund, inte något LO-förbund dock, hade en medlem som följt uppmaningen och skickat det vidare till 10 personer. En av dem såg till att jag kunde se det. Så, om jag tror Expressen: tankesmedjor, Svenskt näringsliv, ledarsidor, regeringskansliet och så det egna brevet jag har sett:  stora fackliga organisationer. Är det där den stora spridningen sker, månne?

Jag uppskattar verkligen de bloggare som har tagit initiativ för en ren valrörelse. Själv deklarerade jag min blogg som "Ren". Och Kent Persson och Johan Westerholm skrev ett inlägg om ren valkampanj nyligen. Fler borde och har hängt på.

Det finns oklarheter som gör mig orolig. Dels att källor till det här brevet inte verkar röra sig på direkt "gräsrotsnivå" utan högre upp i maktens boningar. Dels att det är det senaste, inte första, vi ser av trista exempel. Skrev i april ett inlägg med följande inledning
- Ett statsråd och ett uttalande
- PR-firman Timbro som lanserar kampanjen "Enpartistaten"
- PR-firman Timbro som på Newsmill är explosivt snabbt ute till försvar för Mats Odell
- PR-firman Timbro som ordnade Almedalsmöte med "kungen av negative campaigning
- Moderatkvinnorna och Sahlin som djävul
- En gammal valaffisch från 1928 om att en röst på (S) är en röst på "Moskva"
- En borgerlig tidning med viss anknytning till PR-firman Timbro, som ser rödgröna som ansvariga för segt stöd till Haitikatastrof....- Ett falskt brev från en PR-byrå - inte Timbro
Här finns också ett namn Karl Rove. För mig förknippad med negativa inslag i politiken. För några dagar sen skrev Alliansfritt Sverige om Karl Roves uppgifter på hemsidan att det bland Roves klienter finns amerikanska "as well as the Moderate Party of Sweden". Det är helt uppenbart en allvarlig sak för moderaterna vars kommunikationschef kommenterar på Alliansfritts blogg:
"80-talet"? Kanske stämmer det. Fakturan utställd direkt till moderaterna, talar möjligtvis Henriksson om. Men det är samtligt allmänt känt att Timbro har hållit i värdskapet när Rove har besökt Sverige mycket senare än "80-talet".

Jag vill hoppas att, vad som än ligger bakom det här "märkligheterna", så kommer de som nu upprepade gånger efterlyser en ren valrörelse att stå som vinnare och eventuella personer som ser det negativa inslagen som viktiga stå som förlorare. Men jag inser också att om de nivåer i politiken som nämns ovan tillsammans med svenska mediers ibland exempellösa nyhetsinslag kan det vara socialdemokratin som blir den verkliga förloraren. Kanske fler än jag ser den hypotesen slå in. Å andra sidan: Moderaten Staffan Strömbäck, som kommenterar Mary Jensens inlägg, vågar en vild gissning:
Med tanke på att Mona snarare vinner än förlorar sympatier av en sån här affär, kan man ju också drista sig till den helt vilda spekulationen att det är S som ligger bakom kjedjebrevet. Men så fräcka kan de väl inte vara?
Teorierna blir djupare och djupare.

Mer att läsa.
- Johan Westerholm med liknande slutsatser som jag..
- Claes Krantz om brevet.
- Mary Jensen med kloka synpunkter.
- Calle Fridén är med rätta förbannd..
- Hartman med talande exempel...Och känner igen tongångarna från mitt kommentarsfält..
- Aurora Gullberg med exempel på smutsigt...
- Rasmus Lenefors om bad, bad...

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Källan till brevet kommer härifrån
https://www.flashback.org/t1177997

Medborgare X sa...

Anonym!

Förstör inte för Peter nu! Han är ju så säker på att det föreligger en moderat konspiration mot stackars oskyldiga Mona. Själv tycker jag att det mest liknar en faktakampanj!

Peter Andersson sa...

Tack för info, Anonym.

Medborgaren...tackar för upplysningen. :-) Nån tanke från dig kring det jag skriver i övrigt?

pa

Anonym sa...

Men alltså, den här moderaten, som inte ens är kommunalråd sedan länge, har VB:at ett sedan lång tid på nätet existerande skämtmail till sina kompisar, och sen har mailet skickats vidare och vidare och sen har nån sosse sett ("spårat..." tillåt mig fnissa) att det fanns en (!) moderat bland avsändarna tidigare och så har Baylan gjort en jätteaffär av det. Då undrar jag, vem är det som bedriver smutsig kampanj här och vem är det som borde be om ursäkt??? Nej just det, jag glömde, inte skulle (s) nånsin göra nåt taskigt mot nån.

Sen undrar jag om ni på allvar anser att ironi rörande partiledare ska förbjudas? Censur liksom. Det verkar tilltalande, men kanske är en ny politisk uppfattning hos (s) sedan man hoppade i samma säng som (v).

I övrigt är din artikel mest ett uttryck för en rätt oklar konspiratonsteori.

Alex

Anonym sa...

Hej Peter: Enn Kokk (s). Gift med fd.talmannen Birgitta Dahl skriver detta om Mona Sahlin i sin blogg:
"Och hon var fruktansvärt oberäknelig. Det hände, att ombudsmän slog vad om hurudivda hon skulle komma till ett utlovat möte eller inte. Jag har rikliga egna erfarenheter av det här. En gång bad hon mig, någon timme innan planet skulle gå, meddela återbud till ett stort kvinnomöte i parlamentet i Riga. Från de nordiska partisekreterarmötena skolkade hon ofta; jag fick åka ensam. En gång tog den danske partisekreteraren mig åt sidan och sa ungefär: ”Enn, det här är ingen kritik mot dig. Vi uppskattar allihop dina analyser av vad som sker i svensk politik. Men vi kan ju inte ha mängder av nordiska partisekreterarmöten, där den svenska partisekreteraren inte deltar.”

Med det här vill jag säga, att det personliga slarv, som fällde henne förra gången, är bara förnamnet."

Är det fakta eller förtal? Är det konstigt att folk blir oroliga? Statsminister med sådana omdömen. Jag tror att (s) skulle vinna på den diskussionen. Vem vill ha en lat eller oberäknelig statsminister. (s) har rasat från 45% 2007 till 30% 2010. Skall vi inte vara oroliga?

Peter Andersson sa...

alex. tycker att det är två olika saker. En är vad som är lagligt och inte. Jag tycker inte att det här är något som polisen ska lägga resurser på. Att gripa en brevförfalskare.... Men det finns också en politisk sida. Vilken valrörelse vill vi ha? Vad vill väljarna ha för information före valet? Det händer ganska ofta att man tycker att politiker bara "skäller" på varandra. Läggs kraft och energi på sånt här i stället för fokus på att berätta vad man vill göra så menar jag att det blir fel.

Ett brev eller inte....viktigt eller inte? Vad jag försökte göra var att lägga ihop flera saker. En rapport från M-kvinnor som ritar sAhlin som "djävlul". Ett part statdsråd som talar om "tobleronepolitk". En PR-man med kopplingar till allianspartierna som dyker upp som "spridare av brevet". En moderat kommunikationschef som säger att partiet inte har något med Karl ROve att göra sen 80-talet samtidigt som vi vet att Rove var i almedalen 2008 efter timbros inbjudan.

Om man önskar en ren valrörelse tycker jag att det börjar bli för många saker som kan vara "tillfälligheter". Det ville jag ta upp...

Anonym: tackar för citatet av Enn Kokk. Mitt inlägg handlar om hur vi ser på negative campaigning i Sverige alldeles oavsett om det finns personliga egenskaper att lyfta fram eller inte. Är det det som bör dominera debatten eller är det sakfrågor och ideologi.

/pa

Eva Cooper sa...

Hej Peter!

Jag förstår inte riktigt hur du placerar in "Enpartistaden" i din lista. Projektet är kritisk kring följderna av långa maktinnehav, och som du ser på www.enpartistaden.se är det problematiskt oavsett färg. Med en snabb koll finns det kritik mot sossar, moderater och folkpartister. Så, var ligger det negativa kampanjandet, om jag utgår från övriga exempel du har?

OMÖ sa...

Det mest sannolika händelseförloppet är detta:

1. Mona Sahlins lista med "privatekonomiska tips" har funnits på nätet i över ett år. Källan sägs vara Flashbacks forum i augusti 2009.

2. En moderat politiker mejlar listan till en vän i all välmening för att upplysa om att listan existerar. Vännen är tyvärr är s-politiker.

3. S-politikern vidarebefordrar mejlet till Sveavägen 68.

4. Det socialdemokratiska högkvarteret ser mejlet som en förtalskampanj och "spårar" mejlets ursprung till den moderata politikern genom s-politikern.

5. Ännu en socialdemokratisk smutskastningskampanj är ett faktum. Ett mediadrev dras igång: S-medier och Netroots får toppstyrning om att blogga och rapportera hänsynslöst om hur moderater sysslar med smutskastningskampanjer i valrörelsen.

6. Ännu ett mästerverk i negative campaingning signerat Sveavägen 68 är komplett.