onsdag 9 juni 2010

Politik, valsegrar och sociala mediers betydelse

Hur stor betydelse har och får de sociala medierna för valresultatet i september? Har de alls något inflytande? Hur ser det ut med de andra sociala medierna? För oss som älskar den värld som är minst lika "riktig" som den away from keyboard är uppmärksamheten förstås glädjande. Idag har Sveriges Radio kört inslag i Studio Ett och Ekot (med bland annat Kent Persson). Samtidigt gör de regionala kanalerna olika repotage. Det bygger på en enkätundersökning som SR har gjort till landets toppnamn på kommun- och landstingslistor.

I Studio Ett fanns den intervju med som Anders Ljungberg gjorde för en tid sen. Utöver min egen röst hörde jag också bloggkollegor som Mary Jensen, Emma "Opassande" och författaren till "Politik 2.0", Brit Stakston.

Klippet som fanns med var möjligen något "klockrent" sett till någon form av politiskt tänk. Att jag fick med ett exempel om att rejäla bloggbävningar kanske kan få "de vanliga" medierna att skriva om Reinfeldts jobbmisslyckade, var dock inte huvudbudskapet i det jag sa om sociala medier under någon timme. Jag försökte utveckla lite mer långsikta tankar om hur de sociala medierna kommer att bli en självklar del av politik och samhälle. Något politiker som ska vara valda företrädare inte kommer att kunna välja bort.

Egentligen borde det vara så idag. De arenor för politiken som partierna har att erbjuda idag är, hårt förenklat, ett möte i Folkets Hus B-sal, en gång per månad mellan klockan 19 och 21. Det räcker inte om människor / väljare med alltmer tydliga krav på den som företräder dem, ska vara tillfredsställda. Politik 24 timmar om dygnet, när väljaren själv kan, vill och får den där tanken man vill förmedla.

En radda andra tankar hann jag säga under intervjun. Om nu det inspelade inte sänds i sin helhet har jag fått andra möjligheter att utveckla det, vid sidan av bloggen. Närmast på den agendan står min medverkan på seminariet i Almedalen. Men om det nu är som medieforskaren Ester Pollack skriver: "ingen djävel bryr sig".
Artikeln har nog en betydelse: det händer att vi fixeras vid att det är just på ett specifikt ställe (nätet) som det "sociala" och "dialogen" sker. Det är ju egentligen inte det viktiga, bara ATT. Där är sociala medier ett ovärderligt verktyg och något vi alla kan bidra till att göra ännu bättre.

- Martina Lind har samlat på sig frågor från läsare inför seminariet.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,