måndag 20 juli 2009

Rätten att säga sin mening - också på en blogg

Jag har fått några synpunkter om att min blogg borde vara öppen för kommentarer, utan "kontroll och censur". Visst har jag tidigare haft så. Från starten var allt öppet efter en koll på hur andra gjorde. Efter vissa otrevligheter i form av anonyma inlägg på en nivå långt under vad som är acceptabelt gick jag över till att granska först.

Min önskan är förstås det motsatta. Att det är enkelt att kommentera. Att det är en levande plats för diskussion. Att mina inlägg skapar en massa konstruktiva tankar som du och andra skriver ner i form av kommentarer. I den andan går jag igen över till öppna kommentarer. Samtidigt har jag lagt in funktionen "visa kommentarer". Det ska ligga högt upp på bloggen så att både mina inlägg och dina kommentarer bli viktiga delar av bloggen.

Hoppas på en livlig debatt och många kloka tankar.

Andra som jag ser har bloggat om kommentarer på bloggar:
- Svensson, No Quarter, Stationsvakt, Jinge, Jah Hollis, Malin Collin,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Det var ett klokt beslut, det finns något självsanerande i att vara öppen, dumheterna kommer dina kloka läsare att bortse från, och möjligheten att ta bort det som överskrider gränserna finns ju fortfarande, det du vinner är en snabbare debatt mellan dina läsare, som inte blir beroende av att du har tid att kolla. För du har alltid en väldigt intressant blogg, inte alltid r man enig men just det gör den till ett föredöme bland sossebloggar.

David sa...

Jag förstår att folk vill moderera sina kommentarer och har inget emot det. Men du verkade inte ha hittat funktionen som meddelar dig när och var du får kommentarer...

Det tog ett tag för min kommentar att komma fram, och jag tror jag var tvungen att påpeka att de fanns i din blogg på socialdemokraternas bloggportal.

Unknown sa...

Jag har också försökt använda den gadget som skall publicera senaste kommentarerna. Tyvärr verkar den ju inte funka, vare sig hos dig eller mig.

Jah Hollis sa...

Oj, det var ett gammalt inlägg av mina du länkar till. Men jag står fortfarande för vad jag skrev då. Visst är det trist när "rena idioter" går in och kommenterar, men man kan ju alltid radera eventuella avarter eller moderera kommentarerna. Men en chans att kommentera bör man alltid ha tycker jag.