tisdag 14 juli 2009

Stockholmsprogram med ett tyst och försynt svenskt folk?

Sitter på lite avstånd från huvudstaden och vet att det i morgon är manifestationer mot den väg som Sverige och EU kan ta med Stockholmsprogrammet. Det jag har läst och bloggat om saken är tillräckligt för att väcka min oro. Och jag ser och läser bloggar om detta. Men: har jag helt missat mediernas rapportering eller ÄR det alltför tyst?

Lite finns: Expressen beskrev förslaget i går. Idag skriver Aftonbladet ledare
. Men DN:s Henrik Brors berör det inte. Och SvT hade i och för sig inslag i gårdagens nyheter. Men mycket balanserat och "både och"-perspektiv, främst utifrån asylfrågor. Mediernas tystnad gör mig förvirrad.

Innehållet (som hemlighålls av regeringen) kan leda till något ingen av oss vill. Min egen rädsla för de steg som programmet skulle innebära handlar mycket om att jag ser en fortsättning av George Bush förblindade "kamp mot terrorn" som i sin blindhet slår över i orimliga kontrollbehov av så kallat "vanligt folk".

Det handlar också om vad jag ser som en orimlig utveckling av asylfrågor där kontroll snarare än att utveckla EU-ländernas gemensamma ansvar för människor på flykt sätts i fokus.

Som Johan Westerholm, Mitt i steget, skriver i sitt inlägg om svart och vitt finns det säkert behov av mer nyanserad debatt. Men som förslagen ligger och med den tystnad det har föregåtts från EU-staternas sida gentemot den allmänhet det berör kräver stopp nu.

Det förtjänar kraftfullare retoriska mothugg också i världen utanför bloggarnas. Har förstått att begreppet för detta i bloggosfären (om benämningen får användas) är "Bodströmsamhället." Som sosse tycker jag förstås att det är en demokratisk rimlighet att de som faktiskt har makten också får ta ansvar. Inte främst oppositionen. Så oavsett politisk uppfattning borde man kunna enas om att ansvariga ministrar som nu styr (= Beatrice Ask, moderat) ska ställas till ansvar. Eller? Asksamhället, ett nytt begrepp, alltså. :-)

Fler bloggar: Alliansfritt Sverige, Mitt i steget, Kulturbloggen, HBT-sossen, Opassande, Rick Falkvinge, Scaber Nestor, Erik Laakso, Anna Troberg, Svensson, Henrik Alexandersson,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,