torsdag 23 juli 2009

Bloggarens ultimata tillfredställelse

Många av oss lägger ner ganska mycket tid på bloggandet. För min del har det blivit en självklar del av vardagen. De direkt samhällsomstöpande effekterna av varje blogginlägg är med stor sannolikhet ganska begränsade. Men jag känner ändå att jag försöker bidra till debatten. Ekonomiskt finns inget direkt att vinna. Då blir positiva omdömen från omgivningen ljusa stunder i bloggandets vardagsslit.

Läser förstås med stor "njutning" det inlägg som Erik Laakso har skrivit om "Den ständiga debatten om bloggarna.." som "..aldrig tar slut". Erik ger handfasta råd om skrivande, postningar, och topplistor. Han lyfter också min blogg och även Johans som positivt exempel för andra, vilket förstås är oerhört trevligt. Erik ger mig också plus i kanten för att jag har öppnat bloggen för kommentarer utan "cencur". Något som efter ca en vecka är helt oproblematiskt.


Sedan mitt bloggintresse började på allvar för ett par år sen har bloggens betydelse och dess vara eller inte vara först oavbrutet. Jag tycker diskussionen behövs men har väldigt svårt att se varför just den "tekniska lösningen blogg" ska ifrågasättas. Visst kommer säkert DN Debatt att ha större genomslag också framöver. Men i sig borde innehållet och kanske nyhetsvärdet i samhällsbloggarna vara det viktiga. Utöver att alla bidrag (eller de flesta i.a.f.) på något sätt är ett inlägg som är viktigt i en demokrati.

Bloggar är olika och har olika ingångar och ambitioner. Modebloggar, bloggar om djur, resor, miljö, dans och allt annat på detta klot finns läsbara. Jag är inte personen att döma ut något av detta. (som andra gör) Varje blogg döms av sina läsare. När det gäller de politiskt inriktade bloggarna är många drivna av politiker, som jag själv eller på "högre nivå". Där tycker jag att det ingår i jobbet att med bloggen som ett av flera medel kommunicera med sina väljare. Lite plikt också vad gäller oss med uppdrag.

Det är väl ett fåtal som har haft stort genomslag och då med inlägg som har haft någon form av journalistiskt grävarbete bakom. Tänker förstås på Henrik Axelssons FRA-avslöjande och Magnus Ljungkvists statsrådsavslöjande. Och jag vill förstås lägga till hela Piratpartiets aktivitet på nätet som jag gissar att framtida forskare kommer att ge en huvudroll i framgångarna. Som kanske bär ända till riksdagen.


Erik hänvisar också till det inlägg som HAX skrev på Newsmill i böran av året. Lite elakt men också med vettiga tips till framför allt de S-bloggare som fick underkänt. Lika goda råd för S-bloggare av Jonas Morian i en artikel.

Värt att kolla på för dig som bloggar:
- tips från fyra S-bloggare
- Bloggguiden. (rekommenderas för köp - obs smygreklam)
- Kulturbloggen: "Visst kan du blogga"
- S-buzz intervju mig mig: " Ytterligare en progressiv bloggare på topp 50 knufflistan"

Fler aktuella bloggar om bloggande:
- S-buzz: Netroots - En progressiv bloggrörelse på Internet - allt material från Nätrot '09
- Eget inlägg om Berömda bloggare och en folkrörelse dygnet runt
- Bloggvärldsbloggen

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Karin Reuterswärd sa...

"När det gäller de politiskt inriktade bloggarna..." - till skillnad mot de om tex mode och miljö, eller hur ska jag annars tolka det när du klumpar ihop miljöbloggar med bloggar om mode och resor? Mutter, mutter... ;-)

Peter Andersson sa...

karin. Det var förstås en felskrivning ..det förstår du juuuu. Du vet vad jag menade :-)

p