måndag 1 februari 2010

Reprisinlägg: "Om Reinfeldt har politiken klar: Vad gör då alliansens arbetsgrupper?"

Efter gårdagens partiledardebatt har den stora uppföljaren varit Reinfeldts felaktiga jobbsiffror. Mitt i debatten slängde han ur sig uppgifter om sysselsättningen som var helt fel. 100.000 fel. Om detta misstag, vilket jag utgår från att det är, bloggade jag här. En fråga som jag förväntade mig mer om var alliansens hackande på att "rödgröna inte har politiken klar". Även om just de rödgröna har fixat ihop fler statsbudgetar tillsammans än Reinfeldts krympande allians, är det "splittringsschemat" som de borgerliga strategerna riktigar in sig på.

Jag tyckte inte att det togs upp särskilt mycket under debatten. Men nu efteråt ser jag att Reinfeldt har uttalat sig

- Så fort vi ställer motfrågor så hänvisas det till nåt som ska komma, säger Fredrik Reinfeldt till Expressen och tillägger- Nu kommer tydligen alla besked i april. Då får vi ta nya debatter.
Just det gör att jag faktiskt för första gången postar ett inlägg i repris. Jag tycker att det är väldigt välmotiverat. Jag vet också att Peter Johansson har bloggat om detta.

"Partiledardebatten kommer, gissar jag, att ha en återkommande tema från alliansföreträdarna. Det har redan gjorts försök till små lustigheter och möjligen också allvar omkring temat att de rödgröna skulle vara splittrade. Den som har historien vet att de tre partierna har en lång rad av skarpa överenskommelser om hela statsbudgeten bakom sig. Fler än Reinfeldts borgerliga koalition, de som nu kallas "alliansen".

Ändå kommer Reinfeldt att tala om de rödgröna som "splittrade", komma med "skisser" och därmed dra slutsatsen av brister i regeringsdugligheten. Underförstått i budskapet ligger att de blå är helt överens och eniga. Inom de högra blocket har moderaternas en total dominans redan nu och kan förstås sätta agendan. Samtidigt bara måste centern och kristdemokraterna markera med egen politik i sin  kamp för att undvika att åka ur riksdagen.

Med
detta sagt funderar jag: om nu Reinfeldt och andra efterlyser mer än "skisser" från de rödgröna redan i det här skedet av valåret så borde man först själva ha presterat bättre. Men om allt är så tydligt och klart som Reinfeldt gör gällande: Vad pysslar i så fall alliansarbetsgrupperna med?

Eftersom, vad jag förstår, arbetsgrupperna inte har lämnat sina slutförslag och än mindre processats vidare till ett färdigt alliansprogram måste man ställa frågan. Det är inte några parantetiska områden:
Sunda statsfinanser, skattepolitik, minskat utanförskap, utbildning, hälso- och sjukvård, rättsväsende, miljö- och klimat, tillväxt, jämställdhet, familjepolitik, äldrepolitik, kultur, idrott, utrikespolitik, försvarspolitik. OM det är viktigt?? Snälla nån. Motsvarande program frår förra valet, "Fler i arbete- mer att dela på", hade en stor påverkan på debatten. Löften om jobben och minskat utanförskap kanske avgjorde valet.

Fredrik: Undvik frågan om de rödgrönas brister i samsyn. Vi har också arbetsgrupper. Antingen har du ett eget, färdigt program som du snickrat på hemma, eller så har du gett arbetsgrupperna ett allvarligt uppdrag. Stämmer det sista har du inte någon färdig politik att presentera i kväll. Då ska man som många vet inte kasta sten i glashus.


- Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,