lördag 27 februari 2010

Partiernas megafoner i bloggosfären - och en tillfälligt utlånad Knuff-plats

[uppdaterad x 2] Läser ett befriande inlägg av Alexandra Einerstam som i grunden handlar om rätten att vara med i samhällsdebatten. Temat är "Partimegafoner". Det händer titt som tätt att kollegor i bloggosfären irriteras på inlägg som talar positivt om (S). Ja, det är nog min bild att det just berör ett parti. Kritiken eller stämpeln "megafon" verkar väldigt sällan sättas på andra. Alexandra skriver:
Att vara en partimegafon anses negativt och jag undrar varför? När partiet gör utspel, när partiet kommer med förslag och analyser som jag gillar - ska jag då inte skriva om det?
En egen kommentar om det hade jag nyligen. Om "inträdesbiljetter" för att få acceptansen att delta i debatten.
Det är faktiskt okey att också stå för en "större sak". Att vara accepterad bloggare kräver inte ett intyg att man vid 31 tillfällen har dömt ut sin partiledare eller varit "oppositionell" mot partiet. Konstruktiv kritik behövs eller är snarare än livsnödvändighet i politiken. De som inte tillåtit det och inte lyssnar drabbas alltid av kraschlandningar. Men i min värld är de inslagen i ett politiskt samtal inte nödvändiga som inträdesbiljett.
Nu tror jag att den här inställningen om "megafon" kommer att bli mer och mer sällsynt. Förr när "urbloggarna" dominerade var nog det lite av livsluften. Idag ökar engagemanget från alla partier i bloggosfären. En fördel därför att vi vet var vi har varandra och kan föra debatter med "öppna kort". Inte fel det heller. Och fortfarande är det som Alexandra skriver:
Vi NetRoots-bloggare får ibland tips från partiet. Aldrig uppmaningar. Det är upp till var och en av bloggarna att "tipsa vidare" eller avstå.
För egen del kan jag intyga att också om man är anställd av partiet finns det en total förståelse för att bloggen inte är partiegendom. Visst lyssnar jag till tips om saker att skriva. Men "order"? Glöm det.

Vill också passa på att just idag gratulera Alliansfritt Sverige som med två (2) knuff-poängs ledning nu finns tillfälligt i toppen på Knuff-listan. Något jag har förutspått tidigare. Jag tyckte att det var rimligt att "pojkarna" fick smaka lite på njutningen att finnas där. I alla fall denna vecka. :-) Kent berättar om läget i Allianslägret.

Uppdatering: ser efter postningen att det här inlägget passar som en lättsam replik till Waldemar Ingdahls inlägg som jag ser ligger synligt på Intressant.

Uppdatering 2
: I hastigheten hade jag helt missat att länka till debattens "källa" Erik Laaksos inlägg: Ser detta efter ett ytterligare Laakso-inlägg där jag av outgrundlig anledning betecknas som "syrlig". Så har aldrig varit avsikten.

Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant? 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,