fredag 29 maj 2009

Därför röstar jag (S)

Jag vill avslöja en hemlighet: Den 7 juni går jag bakom vallokalens gröna skynke, tar den socialdemokratiska valsedeln, lägger den i kuvertet och lämnar över till valförrättaren. Precis som för mig är ditt val hemligt.

Men jag berättar gärna helt öppet varför jag väljer (S). Och varför jag kryssar Åsa Westlund.

Egentligen tror jag att de flesta av oss har känslan klar för oss. Hur vill vi innerst inne ha samhället? Vad är "rätt" och vad är "fel"? Även om inte alla detaljer är färdigtänkta så i alla fall riktningen. På samma sätt som när vi röstar i riksdagsvalet, väljer parti i landstingsval eller ska utse lokala ledamöter i fullmäktige så betyder rösten ett val av färdväg. Vänster eller höger?

Så är det också den 7 juni. För mig är det viktigt att EU-parlamentet har många socialdemokrater. Jag vill att Europasamarbetet ska styras av värderingar om allas lika rätt och möjligheter. Jag vill att EU ska gå före i miljö- och klimatarbetet. Jag tycker att det är otroligt viktigt att EU-länderna tar ansvar för jobb och tillsammans där man kan bekämpar arbetslöshet och utanförskap. Jag vill att Europa ska vara en plats där löntagarnas rättigheter inte försämras, tvärtom. När EU-länder
na tillsammans gör saker är det inte en ersättning av demokratin och politiken i de enskilda länderna. För mig är EU-samarbetet något som kan stödja det de nationella parlamenten själva beslutar om.

På några områden avgör EU-samarbetet hur vi lyckas. Jag tror inte att den svenska riksdagen själv kan stoppa klimatförändringarna. Det måste göras globalt. Då behövs ett Europa där hänsynen till klimat och miljö påverkar alla beslut. Så kan EU gå före och vara en stark röst när miljöfrågorna ska diskuteras med världens länder. Jag tro inte att ett EU som har flest moderater i parlamentet blir särskilt drivande i miljöfrågor. Så har det inte varit hittills, något som Naturskyddsföreningen har berättat om. Det är också ett skäl att kryssa Åsa Westlund. (det finns många fler anledningar)

Valet till Europaparlamentet handlar inte om "JA" eller "NEJ" till EU-medlemskap. Tyvärr verkar en del tro det fortfarande. Att jag gör mitt för att socialdemokrater ska trycka på röstknapparna i EU-parlamentet, inte moderater, känns vikigt. Sverige är medlem i EU. Det finns stöd för detta hos nästan alla partier och hos svenska folket. Då kan inte diskussionen före ett val till EU-parlamentet handla om medlemskapet eller ej utan måste handla om vilken politik som jag ger mitt stöd. Samtidigt tycker jag att vi - som stått utanför de flesta krig - måste komma ihåg bakgrunden till Eu-samarbete. För många är faktiskt EU en fråga om att behålla freden i Europa.

Ibland verkar det krångligare än vad det faktiskt är. När jag röstar så handlar det om helt andra saker än att jag pluggat på om EU:s beslutsapparat. Min röst är viktigt även om jag inte kan rabbla fördragstexter utantill. Lika lite som när jag röstar till riksdagen i Sverige behöver jag först berätta om riksdagens utskott eller redovisa i vilka kvarter regeringskansliet sitter. EU är för mig politik - hur samhället ska se ut - inte juridik! EU må ha sin domstol och sin kommission. Men ytterst avgörs Europasamarbetet av oss alla när vi går in bakom valskynket och lägger vår röst. Som förhoppningsvis har framgått av inlägget tycker jag att det är viktigt att det står "Arbetarepartiet - Socialdemokraterna" högst upp på den valsedeln.


Bloggar: Anders Löwdin, Calle Fridén, Alexandra Einerstam, Johanna Graf, Anna Vikström, Alliansfritt Sverige, Johan Westerholm, Claes Krantz, Åsa Westlund, Robert Noord, Martin Nilsson, Peter Johansson,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Janis sa...

Ju mindre makt socialdmeokraterna har desto bättre mår befolkningen. Det finns det siffror på.

Peter Andersson sa...

ja, du Janis. Ser fram emot att få ta del av dessa siffror.

Och gör gärna dels en definition av "befolkningen". Alla? boende i Täby, danderyd? Gärna också tidsperspektiv.

peter