lördag 23 maj 2009

PP gav besöksrekord

Ett par trasiga valtavlor, jag blev ärligt förbannad. Min valledare upplyste mig om att ett annat partis symboler hade klistrats över några av våra affischer. Jag skrev ett inlägg om det. Det resulterade i besöksrekord enligt Counter stat. Andra har säkert mycket mer men 616 visningar på en dag, 465 unika besökare och nästan 75 procent som hälsat på för första gången är mycket för mig. I själva sakfrågan tycker jag att PP:s ledning ska ha kredit för att man tagit seriöst på mitt inlägg om skadegörelsen. Det, precis som annat valfusk oavsett vem som drabbas, är en sorgefläck på den svenska demokrati som vi annars hyllar så intensivt.

Jag har skrivit inlägg om sjukvård, miljö, jobben, ideologiska frågor, internationell solidaritet, opinionsläge och mycket annat. Att just valtavleinlägget blir flitigast läst säger nog därför mer om aktivitetsgraden hos läsargrupper än om själva ämnet. (?) Kanske ha de (vi) i de "gamla" och etablerade partierna en hel del att lära av de unga partierna som PP när det gäller nätaktivitet? Man finns på nätet, man stödjer varandra, man praktiserar Rapid response på angrepp och är helt klart duktiga.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Calle Fridén sa...

Jag upplevde precis samma sak när jag skrev att PP säljer grisen i säcken, vilket jag fortfarande tycker. Däremot är det trist att de oftast vill vara anonyma. Demokratin gynnas inte av att så många inte vill stå för sina åsikter

Pierre Eriksson sa...

Piratpartiet väcker intresse och engagemang och har anamat moderna tekniken. Skriv om Piratpartiet och med jälp av tekniken så uppmärksammas det av de engagerade.

Angående om otillbörliga metoder att påverka röstning av alla det slag som rapporteras så är det beklämmande att vi som med våra förutsättningar inte kan genomföra ärliga val. Vart fall jag skäms på deras vägnar (oavsett vem de är och vilka de reprensenterar) som ängnar sig åt att sabba när jag tänker på andra människor i världen som inte är lika lyckligt lottade när gäller val.

Anonym sa...

Piratpartiets ideologi är för mig en fortsättning på 60-talets hackeretik, i kombination med försvar av grundläggande medborgerliga rättigheter.

En ideologi som funnits i minst 40 år alltså.

Ofta känner jag att det kan bli överväldigande svårt att förklara för någon som är helt oinsatt hur jag ser på världen som Pirat.

Men det finns många av dessa oinsatta personer som aktivt sprider missuppfattningar och desinformation om piratpartiet, detta kan vara irriterande och leder i sin tur till många reaktioner i bloggkommentarsfälten.

Vi lever i ett samhälle där maktstrukturer och hur vi bemöts avgörs på grund av vår sociala klass, kön, etnicitet, ålder, sexualitet och religion.

Enda sättet att undgå dessa maktstrukturer och andras fördomar är att kunna skapa egna oberoende identiteter och genom att när man vill, kunna vara ANONYM.

Jag håller verkligen inte med om 'grisen i säcken' eller 'inte vill stå för sina åsikter'. Detta är någonting helt annat.

// Mikael B (fast jag fick lust att skriva anonym bara för sakens skull)

Tor sa...

Calle Fridén:

Man kan stå för sina åsikter på andra sätt än genom att ange sitt namn. Man kan tex. vara beredd att försvara dem och argumentera för dem. Hur många av dagens politiker kan argumentera för den aktuella utformningen av upphovsrätten som idag ger en ung konstnärs verk ett skydd till år 2140, dvs. ungefär tills dennes barnbarns barnbarn är i samma ålder? Hur många av dagens politiker har tagit Ipred-debatten? (att bjuda in en Ipred-vänlig panel räknas inte riktigt)
Hur många politiker har tagit debatten om FRA? (jag kan förrutom kritikerna i V och Mp nästan bara komma på två: Staffan Danielsson och Göran Pettersson - är inte det litet ynkligt?)

Hade det varit Socialdemokraterna som satt i riksdagen nu är jag övertygad om att (s) hade accepterat FRA-lagen som den nu ser ut. Står (s) för sina åsikter om FRA-lagen?

Visst är det så att PP säljer grisen i säcken. Men det gör också flera andra partier, vilket nu folk börjar lära sig. Det är bara en fråga om prioritering av olika frågor.