onsdag 14 juli 2010

Sverigedemokraterna - partiet som slåss för rätten till julafton



Jag lämnar biblioteket i Huddinge med boken "Slaget om svenskheten" av Lodenius/Wingborg i handen. Ett taxi kör förbi. Jag ser skymten av en kvinna i bilens baksäte. Kvinnan kan förstås komma från Sverige, precis som jag. Men hennes hy gör att jag gissar på en bakgrund eller kanske föräldrar från ett afrikanskt land. Kanske. Och föraren av taxin då? Om nu bakgrunden har någon betydelse. Kanske från turkiet. Eller grekland. Taxichaufför. Kanske en tidigare industriarbetare, hitlockad av svenskt näringsliv på sjuttiotalet. Var med och gav Sverige tillväxten. Sen i omstruktureringarnas tidevarv blev det taxin. Trots en, vad vet jag, ingengörskompetens? Som alla Taxi Stockholms bilar är den här också försedd med dekalen "Pride festival". En otänkbar taxi i Sverigedemokraternas drömSverige.

Boken jag lånade har undertiteln "Ta debatten med Sverigedemokraterna". Jag har tidigare skrivit om tveksamheter till just det rådet. Inte mot att debattera de frågor som partiet intresserar sig för, tvärtom. Men hellre ta debatten mot än med SD. Mer en känsla än genomtänkt taktik, helt enkelt därför att jag inte ett dyft tror på partiets nya fasad. En gammal sönderrostad folkracebil som nu ska säljas som en välpolerad Lamborghini, kanske.   

Boken är en genomgång av partiets bakgrund men framför allt sakpolitik. Jag ska läsa den. Men för att skriva ett inlägg i Kent Perssons "veckans bloggdebatt" om Sverigedemokraterna behöver jag inte ha läst boken. Jag börjar i värderingarna om samhället och synen på människor, mina egna och jämför det mot det jag utläser av partier längst till höger. Som SD.

Filipstad
får vara min första utgångspunkt. Den ledande politikern i videon ovan (hittat hos Björn) är en före detta nazist. De finns i SD.s "bank" av kandidater. Han tar nu avstånd från detta historiska: Man kan inte vara nazist och företräda Sd, menar han. "Det är omöjligt". Samtalet med reportern ger intressant information om partiet.
Reporter: - Vad Sverigedemokraterna i Filipstad står för och vill driva för frågor    är inte helt glasklart
SD-man:  - ja, bevara den svenska kulturen
Reporter:   - vad tänkter du på då?
SD-man:  - Fornminnen... och ....ja, som till till exempel....Julafton och midsommarafton...
Den lokala ledaren i Filipstad ser inget direkt hot mot julafton från de andra partierna. Men på sikt så... Nu ska man vara försiktig. Att partiet lokalt har företrädare som inte är ordentligt "medietränade" ska inte tas som intäkt någon form av inkompetens hos partiets centrala ledare. I stället är väl Jimmie Åkesson en partiledare som, utan någon som helst genomförelse i övrigt, har försökt sig på Reinfeldts "Nya moderat"-förändring, allt för att få bort det gamla. Han verkar lyckas ganska bra i medierna men på interna möten kan inte ens topp-ledarna hålla sig borta från sina gamla rötter. Jimmie Åkesson med citat av dikter som i modern tid bara verkar ha använts i vit-makt-musik. En partisekreterare som talar om "förräderi i riksdagens korridorer". Ett parti som helt fräckt säger sig verka i Astrid Lindgrens anda men som vill ta bort rätten till vård för papperslösa. Och förvisso ett parti som säger: Inga religiösa byggnader, med en för svensk byggnadstradition, främmande arkitektur, skall få byggas.
Vice partiordförande Jonas Åkerlund fick entusiastiska applåder för slagordet ”ett folk, ett land, en nation”, en fras med antydningar bakåt i historien. Svd 19 oktober 2009  OM detta har Sd-företrädare protesterat och menar att det exakta citatet ska vara:”vi är ett folk, vi äger ett land och vi har våra traditioner”.

Det finns, menar jag, tillräckligt i SD:s syn på människor med annan bakgrund eller för den delen sexuell läggning som borde få väljarna att avstå från att lägga rösten där. Kadern av "före detta" nazister i partiets förtroendeled i sig också tillräckligt för att "Våga vägra SD riksdagsplats". Raddan av citat, uttalanden, jämförelser, påståenden och en anad uppväxt med vit-makt-musik som ibland visar tillbaks på partiets ursprung med personband till exempelvis Nordiska Rikspartiet, det senare bra kartlagt i boken Sverigedemokraterna av bl.a. Stieg Larsson.

En
sak talar för att jag hade fel och många andra rätt: "Ta debatten..". Sd-företrädare verkar så uppfyllda av sin mission att göra "Sverige svenskt" att man i ekonomiska och sakliga debatter springer på minor efter minor. Man använder återkommande gånger helt tokiga beräkningar och exempel. Där tänker jag inte bara på de rena lögnerna om hur äldre invandrare tjänar så mycket och svenska dito drabbas av fattigdom, ett SD-favoritområde, väl retoriskt slaktat av bl.a. Lena Mellin.

Den närmast absurda fokuseringen vid att visa "invandringens kostnader" går ibland över alla gränser. Niklas Andersson som på SD-kurirens hemsida räknar på sitt speciella sätt, citerat i boken av Lodenius:

"Låt säga att en äldre invandrare kommer hit och får ålderspension. Han äger en bil och sliter på vägarna varje gång han kör.


Det kan verka like för mycket "tomtar" över SD. Jag tror det är ett farligt sätt att se dem. Det finns till och med i mina (säkert nu också) besökande SD-kommentarer sådant som ser ut som "puckat" men som har betydligt längre historia och mening. Ta exemplet med angrepp på inte minst S-märkta företrädare och kanske särskilt att slå mot "låg utbildning". Jag ser sådana kommentarer här men redan i Stieg Larssons bok tas det som ett av "signumen" på det sätt som SD och dess föregångare alltid har angripit demokratin. Detsamma om ifrågasättandet att Sverige är en demokrati.

Det är utmärkt att den här debatten upprepas igen. Även om SD som andra liknande "rörelser" har en jordmån i utestängningen, att kunna spela på "vi är nedtryckta-"argumentet så måste debatten tas. Ytterst handlar det om Sverige ska vara ett öppet och tolerant ställe att bo på, där människor får växa utifrån sina förutsättningar, kunskaper och drömmar. Mångfalden, ett av SD:s stora hatobjekt vid sidan av socialdemokratin, ger oss oerhörda värden både ekonomiskt och mänskligt.

Jag återkommer i SD-frågan och hoppas att fler kommer att bidra....


Fler som har bloggat
:
Kulturbloggen, Peter S, Borgarbarnet, Nikke, Tokmoderaten, Thomas, Henrik, Moderata Perspektiv, Smurfgodis , Beelzebjörn ,  bloggen sverigedemokraterna.de/ (info om SD), Martin Moberg, Sagor från livbåten, Rasmus,

Har tidigare skrivet "ett par" inlägg om Sd
.

- Aftonbladet publicerar anti-muslim-artikel av Åkesson -´Och "full strid" för "Ett folk, ett land, en nation"
-Sverigedemokraternas Astrid Lindgren-kupp väcker befogad vrede
- Stort och viktigt engagemang mot rasism och främlingsfientlighet!

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

40 kommentarer:

Beelzebjörn sa...

Bra inlägg, och jag älskade rubriken ^^

Peter Andersson sa...

tack Björn! :-) och som twittrat..uppslag tack vare dig..

Anonym sa...

Med 10 % av Sveriges skolor nedbrända, kan man väl säga att dom slåss för skolans bevarande.
Om 500 skolor brinner varje år, blir det snart slut på skolor, eller hur? Fredrik Reinfeldt kommer efter semestern med ett utspel i frågan, som kan locka ytterligare 10 % till m.

Anonym sa...

Peter

Finns det någon gräns för hur många vi kan ta emot?Tycker du invandringspolitiken varit lyckad de senaste 15-20 åren?

Kalle sa...

"Inte mot att debattera de frågor som partiet intresserar sig för, tvärtom. Men hellre ta debatten mot än med SD"
Väldigt moget uttalande..
Försöker du köra samma taktik med Alliansen?
Det du just nu bekräftade är att SD har rätt i sina hjärtefrågor men att du inte har några motargument...

Undrar om du kan raljera efter 19 september när Svenska folket har gjort sitt val?
Jag håller med om att SD har massor av tomtar men dom är ganska lätta att hitta i ditt parti också.

Kalle

Anonym sa...

Den dagen du blir rånad, din dotter kanske blir våldtagen eller något annat hemskt så ska det bli kul att se din åsikt, som den förrädare du är.

Kanske har du också fått härliga invandrare till grannar som trakasserar dig för att du är svensk, kallar dig och din dotter för "svennefittor" och gör så att din dotter hamnar utanför i skolan med mera.

Jag önskar sådana som dig att ha upplevt det många av oss invandringskritiker upplevt, tyvärr lever väl du i något skyddat isolerat område där du förnekar problemen med invandringen.

Problemen med invandringen existerar och du saknar argument mot detta.

SD 2010! Riksdagen är vår!

Anonym sa...

Ja, du Peter...du får ju inte ens medhåll på din egen blogg. SD går mot riksdagen vare sig du gillar det eller inte.

Peter Andersson sa...

Anonyma. Inte helt oväntat med kommentarer från er.

Kalle: Min utgångspunkt är att SD med sin bakgrund, kopplingar till nazism, vit makt, "Bevara sverige svenskt osv, sina företrädare som inte sällan har den bakgrund som man som parti angriper invandrare för (brott) och den syn på människor man har, inte är värdiga att ses som vilket parti som helst. Däremot ska väljarna får svar på migrationsfrågor, segregation, brott, äldrefrågor, sjukvård, skolor osv.

Jag inser att av riksdagspartierna har alltfler sett det som viktigt att "Ta debatten". Min gissning är att SD har ökat i opinionen delvis på grund av det.

Er andra. Samma SD-slogans som vanligt. Trist. Du som önskar mig att så att säga få "uppleva" hade jag förstst tänkt besvara seriöst men ser att du använder samma begrepp som SD:s ledning: "FÖrrädare". Ingen ska mötas av förnedring, glåpord, mobbning eller liknande i Sverige oavsett om man är sverigedemokratisk väljare eller socialdemokratisk förtroendevald. Inte heller om man sas är vanlig väljare. Inte barn heller!

"Problem med invandringen". Man kan i och för sig diskutera om det är "invandringen" som är det stora problemet. Vi ska ha ett mottagande av flyktingar som fungerar och som är anständigt.

Men..

jag börjar mer och mer luta år att det stora integrationsproblemet är att Sverige har en ganska hög grad av diskriminering. "Vi" är inte beredda att, som i länder som Canada, acceptera olikheter och vi väljer att avstå från kompetenser i arbetslivet därför att dessa är förvärvade i "fel land".

Sorry. NU gick jag in på ett försök till konstruktiv diskussion. Jag är helt medveten om att många att "anonym" är helt ointresserade av att föra såna samtal.

Jag tycker inte att man kan sätta fixt fasta siffror på flyktingmottagande generellt. Det måste avgöras av hur läget ser ut i världen.
p

Anonym sa...

Peter

Kan du förstå om personer som verkligen upplevt baksidan av invandringen röstar på SD?

Anonym sa...

Peter

"Mångfalden ger oss stora värden ekonomiskt"

Menar du att Sveriges ekonomi gynnas av invandringen?Nationalekonomen Jan Ekberg beräknade kostnaden till 40 miljarder kr/år.....

Anonym sa...

Peter

Riksdagspolitikerna pratar ofta så positivt om invandringen.Om det är så bra,hur kommer det sig att inte majoriteten bor i invandrartäta förorter?Kan det vara så att man inte vill ha sina barn i en skola med uteslutande utländska barn?Vad tror du?

Unknown sa...

Otroligt bra text Peter!

De anonyma kommentatorerna kommer själv med de åsikter som du faktiskt ingenstans i inlägget befäster dem med. Förrädare skrev den senaste anonyma, vi som har en bakgrund inom vänstern känner till ordet klassförädare, ett begrepp som förhoppningsvis numera är utrotat ur den politiska polemiken. Men här tror jag att kommentatorn avsåg det värre ordet rasförrädare, och jag blir så ledsen när de som är beredda att stå upp för SD avslöjar sig så mycket.

Jag vill ta SD på allvar, men när denna typ av åsikter luftas så är det svårt att befinna sig i samma rum, samma land eller ens samma planet.

Den som vill bryta en trend, som i det här fallet det helt vedervärdiga uttrycket svennefittor kan ju inte göra det genom att så total alienera sig. Det krävs förståelse för att ge förståelse. Dumhuvuden som använder den typen av uttryck ska naturligtvis fås att förstå att det är helt fel. Det är vår uppgift som medborgare att se till att så sker. Vi tillsammans kan vända den trenden.

Suck. Nu blev det ännu svårare att skriva mitt inlägg i serien, som jag hade tänkt att skriva utan att ta fram rasistkortet. Jag hade inte tänkt att nämna det alls faktiskt.

Peter Andersson sa...

Nikke: tack för kommentaren. Blir rörd av berömmet:-) Tycker förstås att du ska skriva...Det behövs!

Anonyma: det trista är att en del av era kommentarer är viktiga. Problemet just här är att de sabbas av era anonyma, ganska lika utformade kommentarer. Hur få fler svenska barn i förorternas skolor, är ett sånt exempel jag gärna debatterar. Och då vill jag gärna veta vem jag pratar med. För att vara ärlig: det ser ut som "anonym" är samma person till olika inlägg. Trist igen i en viktig fråga!

Anonym med Jan Ekberg. Har ni ingen annan än den ekonomen. Han brukar dessutom alltid bortse från intäktsidan från de i "invandrargruppen" som jobbar. Om du besöker vård, omsorg, handel, tjänstesektorn...spärra upp ögonen! Du kommer att se väldigt väldigt många...som du i alla fall kan ana är "invandrare" som JOBBAR. Surprised?

"Anonym med baksidan". Jag har förstås en omöjlig uppgift att ge mina reaktioner om uttryck som "baksidan av .."

pa

Mikael Valtersson sa...

Peter!
Det verkar som om du såväl som måmga andra SD-kritiker i första hand kritiserar vårt partis historia samt vissa företrädare, och deras inte alltid proffsiga uttalanden. Ni bestämmer själva vad SD egentligen tycker eftersom ni tror att vi döljer detta bakom en välpolerad fasad.
Till att börja med vill jag bara säga att det finns inte någon hemlig extremistisk politik under ytan. De förändringar som skett i partiet är genuina. Vi är ett ungt parti som fortfarande växer och förändras. Jag inser att detta kan vara svårt att först inom S eftersom ni var ungdomar kring förra sekelskiftet.95 procent av våra medlemmar har tillkommit efter år 2000 och de är känner sig inte speciellt ansvariga för vad partiet gjorde i början på 90-talet. Om du bara insåg att vi faktiskt står för den politik som vi säger att vi står för så skulle det politiska samtalet bli mycket lättare.
Du är självfallet inte ensam om ditt synsätt. Jag möter ofta personer som säger att SD har en bra invandringspolitik på pappret, men att de inte vill rösta på rasistiska och kryptonazistiska extremister. Jag håller med dem helt och hållet. Jag vill inte heller rösta på vare sig rasister eller extremister. Därför är jag aktiv i SD och inte i någon liten extremistgrupp.
Det kommer tyvärr antagligen ta ett par mandatperioder innan de flesta i Sverige inser att SD inte är ett extremistparti. Samtidigt så gör detta framtiden otroligt spännande för oss. 70 procent av befolkningen är negativa till oss utan att ha hört vår sida av storyn. Många av dessa kommer attbli väldigt positivt överraskade av SD när vi ständigt kommer medverka i medierna efter riksdagsinträdet i höst. När de verkligen får höra vad vi tycker så har vi en bra fortsatt tillväxtpotential. En del kommer precis som du tro att vi ljuger, men många kommer inse att vi talar sanning.
Era försök att medieisolera oss har fungerat delvis. Vi har fått kämpa för varje ny väljare vi fått. Nu har ni bara två månader kvar av isolering. Bäva!!:)
Du gör dig också lustig över en del av våra lokalpolitiker som kanske inte verkar speciellt proffsiga. Jag tycker det är lite konstigt att en S-politiker inte uppskattar att vi lyckats få en mängd politiska noviser att engagera sig i politiken. Skall vi bara ha proffs som har politik som ett livslångt yrke?
Tids nog kommer även våra politiker bli erfarna och medievana. Gläd dig därför åt konstiga uttalanden innan det är försent.
Det finns en mängd personer som stöttar SD på internet. Jag tror dock att det är rätt få av dessa som är aktiva i SD. De är helt enkelt SD-sympatisörer. Du kan därför inte säga att de representerar SD:s sanna ansikte.
Vill du ta debatten med SD så är jag alltid villig att möta dig när som helst, var som helst och i vilken fråga som helst. Men du tänker antagligen som Anna-Lena Lodenius sade på en Timbrodebatt i våras. Hon sade att SD har ett litet antal medietränade företrädare som det är meningslöst att debattera med eftersom vi är tillräckligt duktiga för att åtmindstone inte förlora debatterna. Och en debatt där SD inte förlorar är meningslös reklam för oss. Detta är också en konstig demokratisyn. Varför tar inte era proffs debatten med våra proffs. Det känns lite fegt att ni bara vill möta oss om ni får ha proffs och vi amatörer.
Vi syns i Stockholms landsting i höst:)

Mikael Valtersson sa...

Två stavfel såg jag i mitt inlägg ovan. På rad 1 skall det stå många och inte mamga.
Några rader ned saknas ett å i meningen "Jag inser att detta kan vara svårt att först(å) inom S eftersom ni var ungdomar kring förra sekelskiftet".
Nackdelen med att skriva kommentarer när man borde sova:)

Anders sa...

Hej Peter.
Du säger att alla problem med asylinvandrarna beror på diskriminering?.
Jag arbetar på arbetsförmedlingen och har märkt att invandrare som kommit sig till Sverige utanför asylinvandringen oavsett hudfärg, nationalitet har mycket större sysselsättningsgrad än dom som kommit hit genom asylinvandring.
I dessa 2 grupper kan man också märka ganska stora skillnader.
Ex vis asiater har mycket lätt att hitta arbete och ställer till få problem.
I asylinvandringsgruppen så har speciellt ett land utmärkande urusel sysselsättningsgrad men andra från ett annat land i samma världsdel med samma hudfärg mycket högre sysselsättningsgrad??
Vad beror nu detta på?.
Min terori är är att fel folk söker sig hit som asylinvandrare och eftersom nästan inga har ID handlingar kan det vara vilka som helst som kommer hit.
Skall tillägga att jag mycket mindre problem med dom som inte kommer hit genom asylinvandring?
Kan du förklara det Peter?

Anders

Johan Kraft sa...

Jag tror du gör det väldigt lätt för dig, Peter. Du hoppar på några fritidspolitiker som kanske inte är de vassaste knivarna i lådan. Samma fråga till sossekommunalpolitiker skulle knappast ge några bättre formulerade svar.

Att du som sosse är skyldig till den största katastrofen i Sverige i modern tid, dvs massinvandringen vill du säkert inte kännas vid. Er invandringspolitik, som Alliansen ärvt, skördar årligen tiopotenser fler dödsfall än skotten i Ådalen.

Alexander sa...

Peter

Det finns ju andra ekonomer som beräknar kostnaden som högre än Jan Ekberg.Vilken är din källa till att invandringen generar vinst?Varför redovisas inte de siffrorna?

Alexander sa...

Peter

Vad är din reaktion på att sjukhus i Malmö måste ha övervakningskameror och vakter?Är det en invandringspolitik som lyckats?

Anonym sa...

Bra artikel! Jag rekommenderar min artikel där jag tar debatten genom att försöka punktera de idéer Sd har. Just nu har inläggen och debatten kommit atthandla mycket om islamofobin!

http://ligator.wordpress.com

Patrik sa...

Den här dialogen är så oerhört talande:

"Reporter: - Vad Sverigedemokraterna i Filipstad står för och vill driva för frågor är inte helt glasklart

SD-man: - ja, bevara den svenska kulturen

Reporter: - vad tänkter du på då?

SD-man: - Fornminnen... och ....ja, som till till exempel....Julafton och midsommarafton..."

SD är bara hycklare som vill sitta på välbetalda poster med ledningen i spetsen som fiskar irakiska röster genom att lova att kristna irakier skall ges fri lejd in i Sverige. Nej tacka vet jag Svenskarnas parti som i alla fall är raka med att man vill ha ett (etniskt) svenskt Sverige.

Anonym sa...

HEj Peter!

Egentligen röstar jag på moderaterna, men jag vill bara passa på att visa mitt stöd till dig när det gäller detta ämne. SD verkar mest bestå av foliehattande kommentatorer som dom som verkar här. Antagligen samma anonym för alla inlägg, samma ton i flera av dom iallafall, hittepåfakta och personangrepp.

Anders sa...

Hitta på fakta?? Skrev en anonym.
Peter har ej svarat på mitt inlägg om arbetslöshet kontra olika invandringsgrupper äannu.
Han har säkert kollat uppgifterna och sett att dom stämmer.
Anders

Alexander sa...

Peter

Hoppas du kan svara på mina frågor....

Peter Andersson sa...

Alexander. Vet inte hur frågan om SD kommer in i frågan om ett säkerhetsarrangemang vid ett sjukhus.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/malmo-sjukhus-starker-sakerheten-1.1136236

Ett sjukhus ska vara en trygg plats och jag utgår från att sjukhusledningen har bedömt att det där är rätt åtgärd.

När det gäller källa om vinster med invandring så länkar jag till den i inlägget. (Från SKL)

Vad gäller invandring o kostnader/intäkter. först har jag ett principiellt motstånd mot själva utgångspunkten att räkna på gruppers kostnader för samhället. Vad är tex Sveriges kostnader för "Sverigedemokrater" , kanske en intressant beräkning. Vad är den för linedancare, rökare, kvinnor med ett ben, barn, pensionärer med härstamning från Örebro men nu bosatta i Stockholm. Vad är "kostnaden" och vad är kanske också INTÄKTEN från invandrare från USA, Norge, Tyskland, Grekland, osv. Ganska märklig tankegång.

Det finns forskning där inte minst svårigheterna att mäta tas upp. (se tex en från Skattebetalarna)
http://www.skattebetalarna.se/LinkClick.aspx?link=Pdf%2Frapporter+fakta%2FInvandring.pdf&tabid=3143&mid=15438

I frågan om asylinvandring är inte kostnaden enligt min mening det som ska styra utan människors skyddsbehov. En snabb slutsats är väl att "samhällets kostnader och intäkter" går tillbaks till mitt inlägg. De grupper som får jobba och som HAR jobbat är plus. För de som kommer hit därför att de flyr, kanske har en kompetens som inte sen används, där det förstås mer kostnader. Kankse ska det ses som en kostnad vi får för diskriminering och fördomar. Vi använder inte alltid gratis kompetens som kommer till oss.

Anonym. tack för positiv kommentar. Personpåhopp o annat är sådant man räknar med om man skriver inlägg om SD.

Johan Kraft: Ditt inlägg talar för sig själv och understryker det jag skriver till "Anonym" ovan.

Anders: Tror att svar till dig inryms i min kommentar till Alexander. ?

Mikael. Hedrande iaf med en lång, seriöst hållen kommentar. Uppskattas! När det gäller dina invändningar mot att illustrera SD med "mindre lyckade" kommunala företrädare kan jag delvis hålla med och förstå. Men är man kommunal ledare så företrädare man partiet, i alla fall är det så i mitt parti.

Som du själv antyder finns det alltför mycket i dagens SD som visar att det du gärna ser som bilden av SD, ett seriöst parti som har ett brett program, kommer att ta mycket lång tid att förändra. Jag tror inte det går eftersom SD:s hela grundpelare är en annan och negativ syn på att människor från andra länder finns i Sverige. Då kan man fernissa mycket på ytan men värderingsbasen ligger där ändå.

Det jag ser på SD-hemsidor, läser i SD-program, hela språkbruket som om inte direkt men ibland ger accossiationer till en historia vi inte vill se igen, tal som (förra året) om "förräderiet i riksdagen",
Erik Almqvist från SD:s unga som menar att

”den etablerade makten håller på att sälja ut vårt land och vår nation”

och avslutade med parollen

”Full strid för folk och nation”

, allt fokus på "invandrares brott", hör Åkesson säga, bakgrunden hos en del av era kandidater. osv ...gör att jag inte kan se med samma respekt på SD som jag trots allt har för andra partier i riksdagen. Och det är inte gamla uppgifter: Jimmie Åkesson i aftonbladet oktober 2009:

" Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit ”svenskt” eller ”europeiskt”

Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år"

Så trots din seriösa kommentar ser jag ett helt annat SD än du. Och jag tror också att väljarna ser det.

/pa

Alexander sa...

Peter

Anser du att ditt parti som haft makten 1994-2006 lyckats med invandringspolitiken?

Alexander sa...

Peter

Enligt dig är invandringen positiv och ger ett ekonomiskt överskott.Borde vi då inte ha öppna gränser?Ju fler som kommer hit desto bättre borde det ju vara.

Anders sa...

Tack för att du tog dig tid att svara Peter.

Nu gällde ju inte mitt inlägg att ställa olika grupper emot varandra typ handikappade mot invandrare.
Du undvek att svar eftersom du säkert har läst rapporter med samma resultat som jag beskrev från min vardag.
Internt inom AF är detta fenomen välkänt.
Jag anser att invandrarna har tillfört Sverige mycket.
Men du och många andra gör samma misstag som dom främlingsfientliga, nämligen att bunta ihop alla invandrare.
Inte alla är onda eller för den skull goda.
Men helt klart så har och kommer säkerligen dom sista årens asylinvandrare inte att bidra till sin egen försörjning som vanliga invandrare.
Självförvållat eller inte den frågan lämnar jag öppen.
Sensmoralen är att det finns ingen större diskriminering från arbetsgivarens sida eftersom många får jobb oavsett hudfärg, mm.
Det beror till största delen på individen själv och incitament att skaffa arbete är mycket högre i den grupp som ej kommer hit som asylinvandrare.
Anders

Alexander sa...

Peter

Det blir många inlägg...


Vad tycker du om situationen i många förorter?Att Nalin Pekgul väljer att flytta från Tensta pga problem med "religiös" extremism borde ju vara en varningssignal.Anser du att SD bär skulden till detta?

Mikael Valtersson sa...

Tack för ett seriöst bemötande Peter. Jag hoppas bara att du kommer att inse att det finns rätt många som kan föra en seriös debatt hos oss i SD.
Självfallet så skall lokala ordförandena kunna svara för sig själva i medier och liknande. Det enda jag ville få fram är att övriga partiers lokala företrädare ofta är erfarna proffs medan våra ofta är politiska noviser. Vi har ett litet antal egna proffs, men det verkar tyvärr inte som om någon vill möta dessa i debatter, särskilt inte när dessa riskerar att uppmärksammas i media.
Jag har förstått att många av våra motståndare anser att vi har en felaktig människosyn, men jag har aldrig riktigt förstått varför man anser detta.
Du säger också att avslöjar oss själva genom vår politiska vokabulär. Problemet i debatten idag är snarare att alla andra politiker låter likadant. Vi har både en annan politisk retorik och ett annat politiskt synsätt än resten av politikerna vilket självfallet stör dem. Det svenska debattklimatet är alldeles för likriktat och behöver att vi i SD får liv i debatten igen.
Att det hålls eldfängda tal till de egna aktiva är inte ett dugg konstigt. Det tror jag alla partier gör, men språkbruket varierar självfallet. Bara för att jag inspireras av Fänrik Ståhl och Fältskärens berättelse när jag skall entusiasmera partikamrater så betyder inte detta att jag är fascist. I USA idag och i Sverige fram till mitten av 1900-talet så var det en självklarhet att patriotism var någonting gott. Ett av folkskolans syften var att sprida en sund och måttfull fosterlandskärlek. Jag lovar dig USA idag och Sverige då vare sig är eller var facsistiska stater, bara sunt nationalistiska. Det som anses normalt i andra länder anses som högerextremistiskt i Sverige. Hur kunde det bli så.
Än en gång, tack för ett seriöst bemötande. Det vore dock ändå trevligare om inte bara jag utan hela SD bemöttes seriöst.

Alexander sa...

Peter

Hoppas att du återigen vill svara på mina frågor.

Peter Andersson sa...

Alexander:
Möjligtvis en absurd jämförelse men jag ser väl "öppna gränser" på samma sätt som med införande av "Republik": principiellt ett JA! men får också vara praktisk. Vi ska ha ett flyktingmottagande som är värdigt och anständigt och dessutom generöst. Vad gäller arbetskraftsinvandring tror jag på öppenhet och att de villkor som ger löntagare trygghet på arbetsmarknaden ska gälla, som ex kollektivavtal, något som försvåras till delar av den s.k lavaldomen.

OM "invandringspolitiken" har lyckats eller inte mellan -94 till 2006? Lika lite där som på andra områden tror jag på generella svar. Just där har jag väl en ganska "spetsig" kritik mot just SD: Att bunta ihop människor från helt olika världsdelar med helt olika förutsättningar till något som kallas "invandringspolitik". Men visst finns det grupper som har svårare än andra att få jobb, inte sällan trots hög kompetens. Där tror jag att diskrimineringen är en förklaring till hur det ser ut. (ex här http://www.saco.se/upload/Dokumentarkiv/Skrifter/2010_Arbetsmarknad_och_integration.pdf)

Vad gäller om Nalin har flyttat har jag ingen som helst åsikt. Var och en får förhoppningsvis flytta vart man vill och kan utan att det ska bli föremål för debatt. Vad hennes skäl är tycker jag är hennes och bara hon kan svara på det.

Extrimism vill jag inte se någonstans i Sverige...

Situationen i en del bostadsområden: att det brinner i ex delar av södertälje men inte lika ofta i Täby ser jag som en koppling till hur människors livsvillkor ser ut, utanförskap ibland orsakat av diskriminiering. Många bostadsområden har invånare med mycket hög arbetslöshet, socialt utanförskap osv med sociala problem som effekt. Vi når aldrig en lösning om vi inte förstår kopplingen mellan olika samhällsområden. Upprustning av bostäder och närområden, resurser till skola, förskola och vård som tar hänsyn till befolkningens behov, bättre samhällsplanering som ger områden utrymme att vara både bostadsområde och arbetsmarknad, bättre närservice, både kommersiell och offentlig, Gör mer för att engagera de boende i närområdet, delta i val osv. Alltså i princip förslag som SD på varje punkt säger nej till.....

Anders / Mikael: återkommer. Nu annat i livet :-)

Alexander sa...

Peter

Tror du "utanförskapet" blir mindre om vi fortsätter med en generös invandring?Hur ska t ex somalier få jobb när ingenjörer på SAAB blir uppsagda?

Mikael Valtersson sa...

Peter:
Jag väntar förväntansfullt. Du har dock helt rätt, det finns mycket annat i livet. Tyvärr så blir det inte tid för någonting annat innan valet. Efter valet hoppas jag verkligen få att antal avlönade kollegor så att jag slipper arbeta för ett halvdussin tjänster alldeles själv.;) Jag förstår dock om du inte har samma förhoppningar för ett bra valresultat för SD.

Peter Andersson sa...

Anders: Börjar bli förvirrad om jag har kommenterat eller inte. Men det är ganska naturligt att invandrargrupper som kom hit ex på 60- och 70-talet då näringslivet ordnade rekryteringsresor för att locka kompetent arbetskraft hade en helt annan sysselsättninggrad än de grupper som ex flyr från fattiga länder.

Du använder ovan en mening att "fel folk söker sig hit som asylinvandrare". Det är ju, när de är asylinvandrare, inte så att man kan kontrollera att den som har asylskäl också har hög kompetens. (och kanske inte ska..därför att det är andra skäl till att de kommer hit)

Sen är det väl så att om man flyr och har skäl för det, så är det inte alltid helt "arbetsföra" som kommer till oss. Många har krigstrauman, exempelvis.

Mikael: jag uppskattar igen den totalt annorlunda tonen än många av de SD-sympatisörer som jag möter. Men det till trots förändras inte sakförhållandet: hösten 2009 uttalar er partiledare om det mångkulturella samhället:

Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år

Det där är en grundsyn som upptar allt, säger allt, jag ser och läser om SD. Sen blir argumenten därefter. Även om jag fortfarande skulle ta den så kallade fighten mot grundvärderingarna vore det ju ett steg framåt om SD 1) kunde rensa bort rena politiska lögner: Ett sådan är äldre invandrares inkomster i förhållande till svenska invandrares pension. 2) Ren förvanskning av fakta och när det gäller fakta o brottslighet: Just på det byggs i min bild mycket av SD upp. Era ledande webbplatser lever på tesen "invandrare" utom de från USA; Norge, Danmark, Canada..och ett antal andra länder i vår "kulturkrets" begår brott. Där är - min höftning - 95 procent av brottslingarna muslimer.

Vi vet (vet att SD inte gillar BRÅ) att oavsett härkomst har brott en direkt koppling till social situation. Detta tas aldrig som perspektiv när SD talar om "invandrare" och brottslighet där motsvarande grupper, dvs blåögda ljusa svenskar i samma sociala situation har en liknande brottslighet.

Sen, om man ska ha en praktisk invändning också om SD. När "invandrarproblemen" inte längre kan vara grogrunden i politiken, som ex i kommunala sammanhang, i de flesta ärenden som ett fullmäktige behandlar, så är det pinsamt tyst hos era företrädare. Det enda krav jag vet att SD har ställt i Huddinge förutom ett fyra raders budgetförslag är krav på att SD ska ha gruppledarresurser i kommunhuset. Visst kan det bero på orutinerade företrädare men jag tror problemet snarare är att när perspektivet "invandrare" blir svårt att få in, så blir det tomt.

Jag säger inte (verkligen inte) att jag skulle acceptera SD som ett parti bland andra om ni gjorde det: Men skulle en vitbok läggas på bordet där ni på punkt efter punkt gör "avbön" så skulle det förbättra läget möjligen. Kopplingar till nazister. (läs Steig Larssons bok o hela SD:s historia), erkännande om kopplingar och partifinansiering med Vit makt-musik, en öppen bränning av rena bluff-rapporter om invandringens kostnader osv. Ett stopp på de kampanjer, ofta vedervärdiga, som SD, SD-anhängare, SD-kopplade hemsidor och bloggar bedriver mot ex mona sahlin,

osv

Det är ett jättelikt projekt..gissar jag

pa

Peter Andersson sa...

Alexander.
För mig är hitkomsten av många somalier inte att de ska ha jobb utan att de ska kunna känna att Sverige är en trygg plats om de flyr och har sådana skäl att få stanna i Sverige som vi ställer upp. Sen kan man måhända tycka att vi borde vara många som blir förbannade när, låt vara, Somaliska ingengörer får nöja sig med jobb i SL-spärren när de egentligen behövs på andra uppgifter eftersom de har den kompetensen. Problemet är att de stängs ute just därför att de är "somalier", eller annat. Det där har jag jättelika problem att acceptera

pa

Mikael Valtersson sa...

Peter.
Tack för ett seriöst svar som vanligt. Det finns mycket och säga men begränsat med tid och utrymme. Egentligen skulle detta passa bättre att diskuteras på ett halvdagsseminarium eller som längre debattartiklar och inte i kommentarsfältet efter ett inlägg. Jag skall försöka fatta mig kort.
Du och många andra kritiker av SD verkar tro att vi fortfarande är samma parti som på 90-talet men med upputsad fasad. Men vi är nästan ett nytt parti. Mer än 90 procent av medlemmarna har tillkommit under efter år 2000 och känner sig inte ansvariga för agerandet före år 2000. Arvssynden är avskaffad inom kyrkan och förhoppningsvis även sekulärt. Självfallet hade det dock varit lättare för oss att nå ut och bli framgångsrika om vi hade sluppit en del historisk barlast i ryggsäcken.
Jag har som sagt inte träffat på några anhängare av vare sig diktatur eller rasism bland de aktiva i partiet. Alla som vill engagera sig inom SD är hjärtligt välkomna även om de är invandrare eller homosexuella bara de delar våra åsikter. Vi har också en hög andel invandrare på våra listor inför valet.
Däremot är det ingen hemlighet att vi är ett nationalistiskt parti som är kritiskt till mångkultalismen. Vi anser också att det finns en rad allvarliga problem med den förda invandringspolitiken. För att kunna hantera dessa problem behövs en kraftig reduktion av invandringen så att vi får möjlighet att åtgärda problemen. Det går inte att lösa dagens problem om vi fortsätter att ha en omfattande invandring. Ett baskrav som man kan ställa är att invandrare som kommer till Sverige för bosättning skall anamma svenska värderingar, försörja sig själva samt följa svenska lagar. Vill de inte göra detta så är de inte välkomna. Det är ingen rätt att flytta till Sverige utan en förmån. Riktiga flyktingar däremot har rätt att temporärt få skydd så länge de har skyddsbehov.
När det gäller frågan om vilka fakta som stämmer kring invandringen vill jag också ha bättre siffror kring detta. Kommer jag in i riksdagen så kommer jag omedelbart verka för att Riksdagens utredningstjänst (RUT)skall ta fram bättre fakta kring invandringenspolitikens kostnader och konsekvenser(Brottslighet o.dyl). Jag har inget som helst behov av att hitta på eller överdriva några siffror. Jag oroas redan av måttliga uppskattningar om invandringspolitikens kostnader och konsekvenser.
När det gäller tonläget i debatten så beklagar jag att en del av våra sympatisörer använder både hot och ett otillbörligt språk. Men vi utsätts för samma sak hela tiden från både etablerat politiskt håll och från högerextrema grupper. Vi bojkottas, utestängs från debatter, får möten störda och utsätts för våld. Jag själv är en fredlig, artig och debattglad person till vardags, men oj vad förbannad jag är när ett seriöst möte blivit förstört av av skränande motdemonstranter eller en partikamrat blivit överfallen. Extra graverande blir det när andra politiker eller media inte bryr sig utan vi behandlas som orcher från Mordor.
Jag tror på en genuin yttrandefrihet där alla åsikter får komma till tals och där debattörer från alla sidor respektfullt lyssnar och bemöter varandras argument. Samtidigt bör kombattanterna gemensamt försvara det öppna samtalet från alla försök att förstöra debatten, även om det bara är motståndaren som drabbas. Ömsesidighet gäller dock. Räkna inte med att motståndaren kommer slåss för dina rättigheter om du inte slåss för motståndarens rättigheter.
Jag lovar att vara väldigt aktiv i många frågor både i Stockholms stadshus och landsting samt även i riksdagen;-)
/MV

Mikael Valtersson sa...

Peter.
Tack för ett seriöst svar som vanligt. Det finns mycket och säga men begränsat med tid och utrymme. Egentligen skulle detta passa bättre att diskuteras på ett halvdagsseminarium eller som längre debattartiklar och inte i kommentarsfältet efter ett inlägg. Jag skall försöka fatta mig kort.
Du och många andra kritiker av SD verkar tro att vi fortfarande är samma parti som på 90-talet men med upputsad fasad. Men vi är nästan ett nytt parti. Mer än 90 procent av medlemmarna har tillkommit under efter år 2000 och känner sig inte ansvariga för agerandet före år 2000. Arvssynden är avskaffad inom kyrkan och förhoppningsvis även sekulärt. Självfallet hade det dock varit lättare för oss att nå ut och bli framgångsrika om vi hade sluppit en del historisk barlast i ryggsäcken.
Jag har som sagt inte träffat på några anhängare av vare sig diktatur eller rasism bland de aktiva i partiet. Alla som vill engagera sig inom SD är hjärtligt välkomna även om de är invandrare eller homosexuella bara de delar våra åsikter. Vi har också en hög andel invandrare på våra listor inför valet.
Däremot är det ingen hemlighet att vi är ett nationalistiskt parti som är kritiskt till mångkultalismen. Vi anser också att det finns en rad allvarliga problem med den förda invandringspolitiken. För att kunna hantera dessa problem behövs en kraftig reduktion av invandringen så att vi får möjlighet att åtgärda problemen. Det går inte att lösa dagens problem om vi fortsätter att ha en omfattande invandring. Ett baskrav som man kan ställa är att invandrare som kommer till Sverige för bosättning skall anamma svenska värderingar, försörja sig själva samt följa svenska lagar. Vill de inte göra detta så är de inte välkomna. Det är ingen rätt att flytta till Sverige utan en förmån. Riktiga flyktingar däremot har rätt att temporärt få skydd så länge de har skyddsbehov.
När det gäller frågan om vilka fakta som stämmer kring invandringen vill jag också ha bättre siffror kring detta. Kommer jag in i riksdagen så kommer jag omedelbart verka för att Riksdagens utredningstjänst (RUT)skall ta fram bättre fakta kring invandringenspolitikens kostnader och konsekvenser(Brottslighet o.dyl). Jag har inget som helst behov av att hitta på eller överdriva några siffror. Jag oroas redan av måttliga uppskattningar om invandringspolitikens kostnader och konsekvenser.
När det gäller tonläget i debatten så beklagar jag att en del av våra sympatisörer använder både hot och ett otillbörligt språk. Men vi utsätts för samma sak hela tiden från både etablerat politiskt håll och från högerextrema grupper. Vi bojkottas, utestängs från debatter, får möten störda och utsätts för våld. Jag själv är en fredlig, artig och debattglad person till vardags, men oj vad förbannad jag är när ett seriöst möte blivit förstört av av skränande motdemonstranter eller en partikamrat blivit överfallen. Extra graverande blir det när andra politiker eller media inte bryr sig utan vi behandlas som orcher från Mordor.
Jag tror på en genuin yttrandefrihet där alla åsikter får komma till tals och där debattörer från alla sidor respektfullt lyssnar och bemöter varandras argument. Samtidigt bör kombattanterna gemensamt försvara det öppna samtalet från alla försök att förstöra debatten, även om det bara är motståndaren som drabbas. Ömsesidighet gäller dock. Räkna inte med att motståndaren kommer slåss för dina rättigheter om du inte slåss för motståndarens rättigheter.
Jag lovar att vara väldigt aktiv i många frågor både i Stockholms stadshus och landsting samt även i riksdagen;-)
/MV

Alexander sa...

Peter

Många som kommer från Somalia är definitivt inte ingenjörer,snarare väldigt lågutbildade som kommer att kastas in i ett livslångt bidragsberoende.Dessutom är överrepresentationen i brottslighet bland invandrare tydlig även med hänsyn till socioekonomiska faktorer....

Anders sa...

Tack för svaret Peter..
Nu menade ju jag inte dom invandrare som kommit hit under 60 - 70 talet.
Dom har ungefär samma sysselsättningsgrad som infödda.
Jag skall precisera mig.
Varför har ex en invandrare som kommit hit till Sverige lagligt med äkta pass mm dom senaste åren oavsett land och hudfärg mycket lättare att få jobb?
Varför väljer arbetsgivaren hellre denna ivandrargrupp än de som kommit hit som asylinvandrare?

Då funkar ju ej diskriminerings teorin utan det är mer beroende på individen eller hur?.
Jag vet detta. annnars skulle jag inte skrivit här.

Anders