söndag 11 juli 2010

Från Almedalen med kärlek

Det är 34 grader varmt utanför färjeterminalen här i Visby. Semesterveckan här på Gotland, den som av en händelse sammanföll med Almedalsveckan, är över. En härlig vecka för oss, en härlig vecka för de politiker som varit här. Med något undantag. Och säkert en underbar vecka för lobbygrupper, nätverk och andra som försökt påverka samhällsutvecklingen i stort eller smått. Några genom att bränna pengar. Andra genom att mingla med makthavare, gå på seminarier, sitta på rätt barer vid rätt tidpunkter eller sprida sitt budskap på andra sätt. 19.000 besökare, säger arrangörerna, besökte partiledartalen. Och störst "publikmagnet" var Mona Sahlin.

Vad
kommer ut från Visby? Jag såg tidigare i veckan ett blogginlägg från centerns Isak Engqvist: Från sin plats en bit härifrån har han uppfattat några saker:
Schyman bränner pengar
Sven – Otto avgår
Mona har lågt förtroende
Man vill inte ha en smutskastningskampanj och det är det man diskuterar
Thernström byter sida
Wallström få inte välja sida som FN representant…
Vi är ganska många som har försökt spegla Almedalsveckan genom de sociala medierna, som bloggar, Twitter, webb-TV och facebook. Politometern har 1.956 inlägg med Almedalen från de bloggare som är registrerade med partibeteckning. Under veckan har de sociala mediernas roll uppmärksammts i "gerilla-TV" där JMW:s Sociala medieakut haft sina sändningar varje morgon. (var med själv i fredagsprogrammet)

Förhoppningsvis är det, tack vare de "nya medierna" mer positivt med nyhetsflödet härifrån än det Isak beskriver. Kanske. Man vill ju tro på det. Men för oss entusiaster till de nya medierna kom en ganska dyster rapport i den sändning som "Sociala medieakuten" körde på söndagen. Det är, enligt SIFO, väldigt få så kallat vanliga gräsrötter som tar del av det som skrivs och sägs. Förhoppningsvis något som beror på att det för många är ganska nytt och att en ökning blir självklar i framtiden. En av mina aktiviteter under veckan var att lyssna på det seminarium som handlade om hur skolan kan bli bättre på att använda just sociala medier i undervisningen.

Jag tänker följa upp veckan fler gånger. Snart avgår färjan. Nu får man längta till nästa år.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Martin H sa...

Man kan undra vad Mona håller på med?! Hon bryter på den gyllene regeln att när motståndaren har en skandal är det bäst att vara tyst.

Istället går hon ut och börjar prata om en "mörkläggning" eftersom Reinfeldt inte direkt sprang iväg till media och informerade om att det fanns påståenden om att en tre-barns pappa som precis avgått från regeringen varit hos en prostituerad. Jag har aldrig förstått mig på kritiken mot Mona, men här lyckas hon visa att det ligger något i den.

Peter Andersson sa...

Martin: Hade definitivt inte någon avsikt att stimulera till kommentarer kring Littorin-affären i det här inlägget. Det fanns helt andra saker jag gärna talar om.

Om jag sett rätt i dagens nyhetsflöde så är det att Sahlin har uttryckt "besvikelse". Eftersom jag själv i ett första inlägg skåpade ut mediernas agerande, som jag då antog, i en vårdnadstvis, som sedan visade sig handla om helt andra saker, har också mina reaktioner vänds till ...möjligen att ordet "besvikelse" passar in där.

Om jag ser rätt i medierna har inte Sahlin aktivt skrivit något inlägg om affären utan lämnat en kommentar till TT. Har svårt att se hur man i det här fallet kan lämna "utan kommentarer". Det är förstås helt orimligt at SOL:s avgång ska leda till att debatten förs över från politik till det här. Jag tycker inte det. Att däremot tala om besvikelse när man (som jag) först försvarat en alltför hårt utsatt minister som sen visar sig vara något helt annat, tycker jag inte är märkligt.

/pa