onsdag 7 juli 2010

Skolan och sociala medier - snacka om framtidsinvestering!

Lärarnas riksförbunds seminarium om skolan och de sociala medierna visar sig ta avspark i boken Politik 2.0. Den bok som Brit Stakston har skrivit tillsammans med några av oss politiker och andra som är aktiva "på nätet". Jag går på det här seminariet av flera skäl. Jag är aktiv bloggande politiker. Men jag ser också temat som oerhört viktigt för framtiden. För väldigt många är sociala medier som Facebook, Twitter och bloggande något (ganska) nytt. 

Jag är helt övertygad om att betydelsen av de sociala medierna kommer att vara lika självklara i framtiden som penna och papper har varit hittills. Inte minst i skolan. Tänker utifrån de tankar jag får på den här "tillställningen" lägga förslag i Huddinges fullmäktige om hur kunskaper i sociala medier kan bli en självklar del av undervisningen. Det handlar inte om "lekredskap" som en eller annan fortfarande kanske tror. På nätet söks och erbjuds jobb, här påverkas politiker, här först demokratiska samtal, här finns all tänkbar information om allt tänkbart i våra liv. Kunskaperna framöver om hur de sociala medierna fungerar kommer att vara en nödvändighet. Inte bara en merit vid anställningen.  

Seminariediskussionen har snuddat vid datortätheten i skolan som förstås behöver byggas ut kraftigt. Läraren Kristina Alexandersson berättar om hur hon konkret har jobbat i gymnasieklasser med bloggen som verktyg i undervisningen. Federly berör att nätet blir ett publiceringsverktyg som gör till exempel specialarbeten tillgängliga för många fler. 

Panelen slår på en härligt sätt tillbaks alla de "mörka" krafter som gärna vill lyfta fram "faror och det negativa och vill gärna, inte minst Kristina, vrida till det positiva fokuset.

Visst finns utvecklingsområden för att klara det här nya uppdraget. Förstås, datorinvesteringar. Men också att utveckla lärarutbildningen med "digital kompetens". 

Ett bra seminarium. Jag tycker möjligtvis att perspektivet verkar lite smalt, trots att det här är en framtidsfråga och panelen är i framkant. Diskussioner om hur mycket en lärare kan visa av Facebookuppdateringar för sina elever. En hel del om att lära sig "betéende". Om näthat, förstås. Bjästafallet. Där visar det sig nog att till och med detta framtidsseminarium hamnar i det trista som handlar om att de nya "verktygen" i sig medför negativa saker. Som om "pennan och pappret" hade skåpats ut av dåtidens debattörer. Lyft perspektivet! Ser länge fram. Se möjligheterna.  Se det här som en del av livet och mänskligheten!

noterat: Kommuner avsätter ibland betydligt mer för kaffe än för datorer till lärare och elever. Hur ser det ut i din kommun?.


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern 
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Monica Green sa...

du är snabb på att skriva, seminariet är ju just slut. Bra gjort. Men jag delar inte din uppfanning om att man inste ska prata om det som är dåligt. Vi måste våga se det eländet och ha nolltollerans mot kränkande behandlingar Även om detta detta till 99% är en fördel

Peter Andersson sa...

Monica: jag menar nog att balansen är orimlig i bland. Före det här seminariet var ett ett om "hot eller möjligheter" med soc medier. Det känns som om det blir en diskussion om de nya medierna som form, rätt att existera snarare än att lyfta möjligheter och kanske därefter tala hot det negativa kan balanseras

Pa

Peter Andersson sa...

Monica: jag menar nog att balansen är orimlig i bland. Före det här seminariet var ett ett om "hot eller möjligheter" med soc medier. Det känns som om det blir en diskussion om de nya medierna som form, rätt att existera snarare än att lyfta möjligheter och kanske därefter tala hot det negativa kan balanseras

Pa