torsdag 29 juli 2010

Hamburgerpolitik eller bara en viktig kampanj för trygg mat?

Johan Cook hade en härlig titel. Han var "ombudsman" på McDonalds huvudkontor i Oak Brook, IL, USA. Ursprungligen en uppgift som mer handlade om relationer med företagets franschisetagare. I en ny roll fick Cook uppdraget att vara "neutral" länk med de anställda. I praktiken ett uppdrag som handlade om att hålla fackföreningarna som vid ca 400 tillfällen hade försökt komma in på arbetsplatserna. Och, för att citera direkt från boken om McDonalds av John F Love;
McDonals uppfattade sig som ett bålverk för den fria företagsamheten och ingen var mer övertygad än Cook själv om att fackföreningarna hotade kreativiteten hos McDonals licenstagare.
Boken beskriver därefter hur Cook organiserar "kommandostyrkor" som skickades iväg till en restaurang så fort facket nalkades.

Kuriosa. Säkert ingen ovanlig inställning i företaget, ens idag. Och kanske en illustration till att svensk borgerlighet verkar trivas innanför restaurangväggarna.

Dagens sanning är att McDonals på ett sätt deltar i valrörelsen, i alla fall indirekt, med budskap från en av moderaternas topprofiler, Filippa Reinfedlt. På underläggen till de tämligen medelmåttigt smakande burgarna är hon taleskvinna för företagets profilering som tryggt matställe där Astma- och allergiförbundets "Tryggare mat-certifiering" är garantin. Filippa har certifierat hamburgerkedjan. Texten på brickunderlägget inleds med:
Hej!
Jag heter Filippa Reinfeldt och är talesperson för Moderaterna i sjukvårdsfrågor.
Jag blir väldigt nyfiken av värdet för moderaterna på den inledande raden, i stort sett en annons. Dessutom oerhört mycket mer trovärdig, insatt i ett sammanhang med hälsa och välmående, ja till och med kontrasterna "liv och död" - trygghet för allergiker som äter på stället. Samtidigt ovärderligt för moderaterna.

Det är självklart inte moderaternas fel. Jag skulle tacka ja ett sådant erbjudande om jag var i deras kläder. Men det framkallar en bismak som inte ens företagets MarängSviss kan dölja...(jag har också laster...).Jag och många med mig har tidigare tjatat om den där öppna redovisningen av partiets bidrag där (m) varit hemlighetens parti. Men kommer vändningen nu i form av ett återtåg till 70-talets direkta företagsstöd till partiet? Eller kanske lite mer sofistikerat som i det här fallet? 

McDonalds
ska vara vallokal på ett par platser. Det är lovvärt att demokratin får göra sitt inträde också där. Att erbjuda människor att rösta där de vistas är helt okey. Men det gäller att städa bort pappersbilderna av Filippa, annars är det brott mot vallagen.
3 § På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val.
Det där är något som bolaget måste följa. En lag. Inte ens de medelmåttiga hamburgarnas kedja kan bortse från det. Just den där sista punkten är min största och direkta kritik. Den andra är att  McDonals inte har markerat att (om det inte är köpt reklamplats) det är en annan roll än att vara moderat profil som Filippa Reinfeldt finns på brickunderlläggen. Om det nu är så.

Fler som bloggar:
Annika Högberg, Kulturbloggen, Martin Moberg,
ETC skriver om brickunderlägget liksom Efter arbetet.
Artikel i GP med McDonalds och Astma-och allergiförbundet samt förbundets valblogg (!)

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,