måndag 5 juli 2010

Ohlys kväll ger drag i rödgröna kampanjen

En släng av magåkomma, oklart vad, drabbade mig strax före Lars Ohlys tal. Koncentrationen var inte på topp och kastade mig på sängen direkt vid hemkomsten. Men ute ur sjukdomstillståndet funderar jag över vad jag hörde i kväll. Det ligger något speciellt i de här talen, just i Almedalen. Även en vänsterpartikväll sitter orangeklädda alliansungdomar och lyssnar. De fick säkert ett och annat nyttigt ord från Ohly ikväll.

Talet var engagerat och skarpt, uppbyggt kring de krav som Vänsterpartiet har inom ramen för sitt för dagen tillfälliga partinamn, Välfärdspartiet. Kan tycka att det blir lite trist när ett tal drar igång med någon väldigt specifik fråga i början. Ohly gjorde det med att locka fram applåder med motstånd mot vinster i välfärden. Klok markering och viktig princip (och politik) men kunde i någon form ha funnits med som exempel på verktyg efter att visioner och "drömsamhället" hade beskrivits. Och någon särskild ministerpost, fortsatte Ohly, ville han inte kräva före valdagen med det kloka tillägget
"Vi ska bara byta regering - också politik".

Resten av kvällen ett punktprogram med de viktigaste "visionerna" och sakpolitiska kraven. Gratis kollektivtrafik, jämställda löner, tandvården, bostadspolitiken och en förstärkt hemtjänst för äldre ställd mot RUT-avdrag för mer välbeställda hushåll var några punkter. En eller annan satt säkert med Excelark och räknade budgeteffekter. Tror möjligen att den eller de har missat att politikens drivkrafter inte bara ligger i att hålla budget utan också i att förändra samhället och åtgärda samhällsbrister. I det resonemanget ligger budgeterandet ett steg efter de där drömmarna och samhällsanalysen.

ett par punkter noterade jag att Ohlys tal skulle kunna ha hämtats från min blogg. Kritiken mot det skattefokus som har funnits i medierna där sänkta skatter har setts som något fristående från den välfärd de betalar för. I det sammanhanget gjorde också Ohly en viktig markering, värd att läsas av fler. Välfärdens kärna handlar inte bara om skola, vård och omsorg. Viktiga delar i välfärden är också rätt till en bostad, inte minst en hyresrätt om man vill det. Viktiga delar är också stödet till en ensamstående mammor som ibland i dagens Sverige lever i en fattigdom som inte är värdigt vårt land.

Reinfeldt
fick också en välbehövlig känga för sitt tal om "allmänintresse" och särintressen. Ohly slog fast att med den politik som nu förs behöver Sverige många som kämpar för "särintressen" av olika slag.

En
varm kväll i Almedalen. En laddad vänsterledare. Ett engagerat tal som möjligen inte skrivs in i historieböckerna, som säkert inte får borgerliga ledarskribenter eller bloggare att jubla, men som ändå visar på behovet av en ny regering efter den 19 september.

Läs mer: DN, SvD, SvD fyra frågor, Aftonbladet,   
Fler som har bloggat:
- Johan Westerholm, Martin Moberg, Mikael Abramsson, Simon Wessbo, Dick Erixon,  
. Mitt inlägg före talet.


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Alice Tross sa...

Jag vill bara säga, att det här med fattiga ensmstående mödrar har alltid förekommit! Redan för 30 år sen, när jag själv vr ensamstående mamma, så var man fattig och kämpade som en idiot för att få vardagen att gå ihop med dagis, jobb och en lön att leva på! Slutade med att jag brände ut mig...

Tokmoderaten sa...

Jag blir lite ledsen över att mobbar mig nu Peter... :-(

Inga länkar till mig längre, inga alls. Hatar du mig så?

Anonym sa...

Mörker över Sverige - http://tinyurl.com/aftonbaldet

Anna Blixt sa...

Nåja, jag tror snarare att den fullständiga frånvaron av logik och ekonomiskt kunnande bakom Ohlys förslag snarare skrämmer bort människor från vänstersörjan...