fredag 16 juli 2010

Ännu ett idiotiskt valtest



Fräckt,
kanske, men jag snor HAX rubrik av en enkel anledning. Jag delar hans uppfattning helt och hållet. Aftonbladet gör som en del andra - tar fram en "valkompass" som sägs vägleda väljaren inför valdagen. Lika värdelös som i alla fall den första varianten av SvD:s valkompass som, delvis tack vare en viss bloggbävning gjordes om något. För tillfället får jag av någon outgrundlig anledning vara supporter till bränna-pengar-partiet Feministiskt initiativ. Förvissor blev mina kryss på Gudrun Schyman positiva men här gäller sakfrågor. Den stora invändningen har jag dock mot hela sättet att hugga ner hela politiska värderingar och stora politikområden till små enskildheter som för stå för resten. "Tidigare betyg" avgör i testen vilket råd jag får om partival utifrån min syn på skolan. Sjukvården blir en fråga om privata alternativ osv. Ännu ett idiotiskt test, alltså....

Mer: "någon" är positiv,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 kommentarer:

Kenneth Ohlsson sa...

Hade du fått svaret (S) så
hade du nog hyllat testet.

Du är tragisk.

Peter Andersson sa...

Självklart, Kenneth. Och tack för din kommentar

/pa

Torgny Landin sa...

Valtesterna är (oftast) rätt kul, men jag tycker de brukar säga mer om de som konstruerat dom än oss som utför dom.

Fast aftonbladets test var faktiskt riktigt riktigt dåligt.

Jag är visserligen sosse, men jämförde för skojs skull mina resultat mot piratpartiet.
Enda sättet att få träff på dom är att inte ha någon uppfattning om någonting. Förutom piratkopiering, kvotering samt kriget i Afganistan.

Anonym sa...

Och det som saknas i alla dessa val-kompasser är en knapp där man kan se resultatet för alla som varit inne hittils. Totalt och per fråga.
Det kunde ju vara intressant att se vad folk svarat procentuellt på frågorna.

Mikael Valtersson sa...

Allianspartierna är säkert jätteglada att ligga så nära oss i SD ;)

Alex sa...

Jag tycker testet fungerade bra. Jag hamnade precis där jag trodde. Närmast Sverigedemokraterna, Centern, Folkpartiet och Moderaterna. Är fortfarande inte helt säker på vad jag ska rösta på, men en sak är säker, det blir inte rött eller grönt!

Björn sa...

Jag tror att de som är besvikna på dylika tester är de som svarat vad de ärligen tycker, men hamnat på ett annat resultat än de önskat.