Utan att vara expert på kilometerskatten verkar det ändå finnas både en uppslutning kring tanken på fler håll och en tillämpning av densamma i andra länder. Inte bara i statliga utredningar utan också hos andra. Konjunkturinstitutets analyser pekade på vissa negativa effekter "lokalt" men små effekter i det stora hela.
I utredningen från 2006 skrivar man om de reaktioner som Skogsindustrierna har framfört i arbetet:
Företrädare för Skogsindustrierna uppgav att de anser att drift och investeringar i vägnätet skall finansieras med anslag.I grunden håller jag med. Och visst vore en viss vändning i opinionen viktig, en insikt om att skattepengar också används till viktiga investeringar som är förutsättningen för tillväxten. Tyvärr har jag svårt att se Skogsindustrierna som banderollbärare i ett demonstrationståg med budskapet "Det är häftigt att betala skatt" eller liknande. Men om, säger om, det finns glapp, hål eller sprickor i budgetförslag som antyds i artikeln så är det förstås angeläget att dessa tätas och spacklas före valdagen. Såväl i rödgröna som i "blåalliansens" budgetförslag.
Mer att läsa:
- Mp-PM om kilometerskatten
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, skatter, kilometerskatt, val 2010, tillväxt, skogsindustierna,
2 kommentarer:
Förmögenhetsskatten lär vara likadan: ingen aning om hur den skall se ut ... men den skall inbringa 4 miljarder kr.
Henrik Vallgren
nyspråk.se/politik
En sak som är lite oroande är om det finns glapp och sprickor som rödgröna ej förutsett. Att en skatt slår mot företag, och att nivån ej är helt låst eller färdig kan man ta. Men i artikels antyds också att detta slår mot möjligheten att få fram förnybar energi, samtidigt som de rödgröna här har klart högre ambitioner än alliansen. Är detta något man månne tänkt på?
Skicka en kommentar