Christer Jansson, Fastighetsägarna, skriver idag på Brännpunkt om vikten av Förbifart Stockholm. En trafikled som varit föremål för debatter sedan 60-talet men fortfarande, trots varierande färger på de styrande, inte står klar. Samtidigt växer Stockholm och behoven är akuta av att lösa infrastrukturfrågorna.
Det fanns de som log lite snett när de rödgröna skulle gå vidare med ett fördjupat samarbete. Här passade just Förbifart Stockholm in som illustraion om splittring, om man nu önskade måla en mer negativ bild av samarbetet. I all sin enkelhet handlade ju detta om en praktisk sak. Antingen bygger man en väg. Eller så bygger man inte denna väg. Lösningen blev inte så värst förvånande i lägen när "politiskt känsliga" och splittrande frågor ska hanteras: en folkomröstning. För den som önskar vägen i fråga kan en försening (igen) kännas jobbig. Men samtidigt borde viss förtröstan kunna hämtas i de mätningar som ger ett ganska bastant stöd för Förbifarten. Något som centerns Per Ankersjö skrev om här. Riksdagen beslutade 2004 att projektet skulle dra igång. En av de senare förseningarna var att Miljödepartementet och Andreas Carlgren begärde kompletteringar om förbifartens miljöpåverkan. Visst, en försening där också, men att granska miljöeffekterna måste betraktas som helt nödvändigt. Minst sagt!
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, infrastruktur, förbifart stockholm, val 2010
6 kommentarer:
Fast behövs det en folkomröstning?
Alla vet och förstår att vi behöver en förbifart, utom då MP och V. Det tycks som att Stockholmarna med förkrossande majoritet vill ha en förbifart. Varför behöver vi då en folkomröstning där vi vet utfallet? Jag utgår från att S, MP och V inte kommer att betala för den här folkomröstningen ur egna fickor, för i så fall tycker jag det är helt okej. Om jag och mina kompisar skattebetalarna behöver stå för Ert kalas så tycker jag det är felaktigt och bortslösade skattepengar.
Hej Peter, Centerpartiet presenterar idag en vision för "Kungsskrapan" i Kungens Kurva vilket ur Huddingeperspektiv inte ligger långt från förbifarten på något sätt. Kolla gärna in vårt förslag.
Christian. Ska kolla förslaget. Tycker också att du ska ha beröm för ditt sätt att fokusera på lokalfrågor och göra det med täta uppdateringar. Super för huddingedebatten!
Christer: jag har försökt belysa det du tar upp i mitt inlägg. Att "alla vet och förstår" är väl inte riktigt klockrent uttryckt.
Folkomröstningar genomförs efter de lagar som gäller och detsamma gäller förstås finansieringen av dessa. En del i vår demokrati.
pa
Fast nu är det ju Förbifarten som behövs och inte en folkomröstning om den.
En folkomröstning som enbart är ett plåster för att dölja rödgrön oenighet. Att tvinga kommuner från statligt håll att hålla en omröstning, och dessutom kräva att få formulera frågorna! Redan vid presentationen så hörde man hur vinklade frågorna skulle bli för att säkerställa ett nej. Man häpnar över ett sådant förslag!
Om det nu hålls en omröstning och förslaget att bygga Förbifarten vinner, trots rörans önskan att den inte skulle göra det. vad gör de då? Bygger, eller kör över beslutet för att det inte var "rätt". Man kan ju gissa, inte svårt...
Christian,
som boende i närheten av Kungens Kurva med det bilelände det medför har jag lite svårt att uppskatta idén med en "Kungsskrapa". Kurvan är redan mättad, för mycket bilar på samma plats med små möjligheter till påbyggnad.
Obs! Jag har ingenting principiellt mot bilar, men jag förstår mig på logistiska katastrofer.
Vilka är det som ser Stockholm som en stad som måste passeras förbi på sin resa söderut eller norrut?Om det är all person- och långtradartrafik till/från Norrland ovanför Gävle och nedanför Norrköping så kan denna ta Riksvägarna 56 och 55 som går i nästan rakt nordlig-sydlig riktning från Gävle över Gysinge-Tärnsjö-Heby-Enköping-Strängnäs-Flen-Katrineholm-Norrköping! Och det sker i stor utsträckning alla redan nu, men det är ett aber som förhindrar ytterligare trafik!
Vissa vägavsnitt är krokiga och smala som t.ex sträckningen över Mälaröarna från Enköping till Strängnäs. Men dess sträckning över Mälaren har diskuterats och stakats ut/om under flera tiotals år utan fastsällt startbeslut, dvs betydligt längre än förbifart Stockholm. Så Transportverket, ta pengarna från förbifart Stockholm och bygg ut dessa iunder lång tid försummade vägsträckor till åtminstone motortrafikled och vi kommer att avlasta stockholmarna mer av bl.a den tunga långtradartrafiken från/till Norrland och södra Sverige!
Och det kommer att bli mycket billigare då inga tunnlar behövs byggas!
Bengt Nilsson, röd gråsosse
Skicka en kommentar