torsdag 8 juli 2010

Rödgrön fördel 4: (S) förskolesatsning

Det har artat sig riktigt ordentligt, den här veckan i Almedalen. Om man är sosse och rödgrön, vill säga. Idag har Margot Wallström ryckt in i valarbetet med gemensamt torgmöte med Mona Sahlin. Den förre centerkvinnan Solveig Ternström medverkade och har nu anslutig sig till alla dem som jobbar för rödgrönt och Mona som statsminister. Sahlin presenterar sina tankar och drömmar i en bok. (S) lägger ett mycket välkommet förslag för alla oss som är engagerade i förskolefrågor: barn till arbetslösa och föräldralediga får vara på förskolan längre. Samtidigt ska öppettiderna mer ta hänsyn till föräldrarnas behöver av lite längre öppettider.

Samma dag fortsätter allianspartierna med rost i sin Almedalsvecka. De pengar man föreslår till kommunerna verkar bli ett intet i förhållande till behov och till genomförda skattesänkningar. Ännu oklart vad: men gårdagens inlägg jag gjorde om Littorins utsatthet i medierna får med timmarnas gång allt mer av frågetecken. Vad det verkligen ett mediadrev? Vad ligger bakom och vad kommer inte fram. Så sent som i morse stod jag i en live-sändning och tog detta som ett dåligt exempel på journalistiken. Men jag får fler och fler frågor av det jag ser.

Och så kryddan på moset. Eller sockret på pannkakan. Eller kanske till och med tvärt om: Jag hör åter Maud Olofssons röst från alliansens torgmöte. Samma usla tal som jag bloggade om igår, med patetiska utfall mot de rödgröna och ett gapande som antyder ankomst av ett Nordkorea eller Cuba hit till Sverige om de rödgröna vinner. Jag förstår mer än någonsin efter gårdagens tal och dagens torgmötesutfall att centerpartister verkar önska att Maud avgår. Även om hon skyllde rykten på de rödgröna.

Nu talar Mona Sahlin snart. Jag vågar tro på ett offensivt och lysande anförande som kan bygga på både visioner och drömmar om framtiden men också på skarp, konkret politik för en ny regering.

Tidigare i serien om "Rödgrön fördel".
- 3 juli. " Välfärd före fortsatta skattesänkningar"
- 3 juli: "Offensiva ROT-förslag"
3. Sjukvården (7 juni)

Mer läsvärt:
- SvD. DN, Claes Krantz om förskolan, Peter Högberg om allianslöften för pengar de sa inte fanns. Roger Bertzell om ett torgmöte, Thomas Hartman om torgmöte och folkrörelser, HBT-sossen om en fantastisk dag, Röda berget om en kovändning, Aurora Gullberg som får mig att tänka till.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern 
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Nils Dacke sa...

Grattis till att ha fått Solveig Tärnström in i erat lag. Kan konstatera att ni toppar laget så att säga så här nära valet.

Är du Almedalen i din roll om ombudsman eller bloggare? Det skulle vara kul att veta eller ingår du precis som LO i det stora maktkonsortie som till varje pris värnar er egen makt?

Peter Andersson sa...

Nils Dacke. om du hade total koll på mina inlägg så vet du att jag har semester. Det står väl i snart sagt varje inlägg. Men inser att det inte är den typen av sakliga uppgifter du egentligen söker. Och egentligen har du ju faktiskt inte ett dyft med det att göra heller. :-)

pa

Nils Dacke sa...

Be om ursäkt. Är själv på semester i central-amerika så jag har inte 100% koll på vad som försigår i mellanmjölkens förlovade land annat än att mellanmjölken består ;)

Förskollärare sa...

VEM tar barnens parti? Det finns inte ett enda barn som skulle må bättre av att vara 30 h/vecka i förskolan istället för 15 h. Vad är det för fel att få vara hemma med förälder och nyfött småsyskon? Och då må ändå svensk förskola vara toppenbra.

Att ha öppet mer än 06-18 tycker jag själv är dumt. Barnen behöver tid att äta middag, varva ner och träffa sina föräldrar varje dag. Så det borde vara lag på att inga barn skulle behöva vara på förskolan mer än till MAX 18.00.

Det är så mycket åsikter jag har i detta ämne men avslutar nu med detta: Var rädd om barnen för 17 gubbar!!