Det är lätt att känna djupt i hjärtat för att tala om socialdemokratiska värderingar och politik. Den 7 juni gäller valet om vänster eller höger ska styra Europa. I höst kyrkoval och september 2010 allmänna val i Sverige. Utrymmet borde vara stort för att ge väljarna en ordentlig bild av de politiska alternativen. Partierna gör sitt. Frågan är hur det står till i medierna?
Dagens Nyheter tar inte paus i "Mosa Mona-kampanjen". Hr Brors har åter plitat ihop en så kallad analys (det ser trovärdigt ut) om "krisen" i S. Den analytiska förmågan kan diskuteras. Ett ganska jämt läge mellan blocken med goda möjligheter för S att återvinna förtroende ju mer svenska folket får de politiska alternativen klart för sig. Ett av fyra allianspartier som nu är utanför riksdagen och ett eller ett par till strax över spärren. Men det är klart: ju mer Henrik Brors med kollegor drar på på Mona, desto starkare blir krisbilden. Oavsett verkligheten!
Möjligen kommer inte DN och Henrik Brors att medverka till någon kunskapsspridning värd namnet. Framför allt inte i form av granskning av de som idag har makten. Inte om sittande regering och misslyckandet med jobben. Inte heller om vilka förslag som socialdemokrater lägger mot krisen och för jobben. Och säkert kommer en och annan bloggare att bidra till analysen vad som ligger bakom att Henrik Brors just citerar Karolina Lassbo och råd om "mönstrade strumpbyxor" i sin analys. Får funderingar om motsvarande "analys" om Reinfeldt. (Fredrik)
Bilden av mediernas direkta skit-kampanj mot Mona Sahlin bir så tydlig är ett blogginlägg från Kalle Sandström dyker upp. Det visar sig att det gällde en Expressenartikel från tidigare denna dag. Inte ens vi bloggare hinner med att kommentera ordflödena. Och en del hakar på med rubriker i samma anda som de "stora drakarna", som exempelvis att ifrågasätta MS hälsa.
Man kan tveklöst diskutera om det är krisens analytiker som skriver eller om det är dess skapare. Förbudet att ens antyda kritik mot den tredje statsmakten är ofta antytt av maktens aktörer själva. I själva verket skulle det behövas ett Mediemagasin varje dag. Tack och lov så finns alternativ.
Läs också Milischia Rezai,Veronica Palm,
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, mediekritik, media, mona sahlin, socialdemokraterna