tisdag 21 april 2009

Tysta bloggar - en starkare demokrati?

Få svenska läser dagligen bloggar, bara en av tjugo. Det rapporterar DN och ordnar samtidigt omröstning om detta. Jag röstade ja - att jag dagligen läser blogginlägg. SOM-institutet i Göteborg menar att bloggarna betydelse är uppblåst. Gammelmedia vill traska med i moderniteterna. So wha´t ? Varje blogg är en (oftast) en individs uttryckta åsikter, tankar, drömmar, vardag. Vill man ta del av det läser man, annars inte.

För den som tar del av
Fattigbloggens erfarenheter torde ändå hoppets låga brinna: precis som i papperstidningar, TV-nyheter och mycket annat är det innehållet snarare än form och distributionsform som avgör intresse och genomslag.


I Aftonbladets ledare skriver Åsa Petersen om socialdemokraternas nya webbsatsning, Mitt S. Satsningen får visst beröm, även om Åsa förmedlar en viktig påminnelse:
Men glöm inte innehållet. Budskapet. Människor engagerar sig bara om själva politiken känns angelägen. Socialdemokraterna eller vilket parti som helst, måste lyckas berätta hur samhället borde förändras för att kunna rekrytera nya aktivister.
Den som har tittat inhemsidan ser att just bloggar är en av de stora satsningarna. Här ska progressiva bloggare kunna hittas, socialdemokrater men också andra. Jag tycker att det är en strålande satsning. Mitt första egna blogginlägg skrev jag en stilla natt i januari 2007. Det har gått upp och ner. Men jag tror att bloggen tillför demokratin mycket. Ord och åsikter, erfarenheter och kunskaper som som annars inte skulle få spridning kan få det. Politik blandas egentlige det mesta av ämnen som engagerar människor och utan begränsning. Antal sidor i en morgontidning ger betydligt mindre utrymme till den mångfalden.

Mer om bloggande: Aftonbladet om kvinnligt bloggande och om "teknikbrudarna".
Fler bloggar om detta: Jonas Morian, S-buzz, .

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,