lördag 17 oktober 2009

Gubbarna som inte kunde sluta leka

I dag skriver socialdemokraternas Lasse Dahlberg om det mycket lilla men mycket kostsamma projektet Cityspårvägen i Stockholm. Han och Jan Valeskog gör det tillsammans med Jens Spendrup och Peter Egardt från Stockholms Handelskammare.
Den borgerliga majoritetens stora satsning på kollektivtrafiken under mandatperioden blir att förlänga museispårvägen från Norrmalmstorg till Gallerian. Det är en skymf mot de hundratusentals resenärer som varje dag trängs på bussar och tåg för att ta sig till jobbet.
Debattörerna pekar på att slöseriet på Cityspårvägen hotar andra, viktiga framtidssatsningar för en bättre infrastruktur.
Ett av de mest angelägna projekten är att bygga ut tunnelbanan till Karolinska sjukhuset och Norra stationsområdet, där det planeras 3 500 bostäder och 10 000 nya arbetsplatser. Det projektet har majoriteten i landstinget strukit ur planerna av kostnadsskäl.
Så rätt. Möjligtvis kunde debattörerna ha kompletterat exemplen med behovet av Spårväg syd, från Älvsjö/Skärholmen till Flemingsberg. Den satsningen har nu skjutsas in i en mörk framtid.

Läser att Anna Wersäll skriver klockrent om cityspårprojektet på Handelskammarens hemsida.
Wennerholms spårvägsprojekt är nu uppe i samma meterkostnad som för tunnelbana, Stockholms mest populära trafikslag med en miljonresor per dag. Varför ska miljarder slösas bort på idiotprojekt när vi så väl behöver kloka investeringar i ny kollektivtrafik?
Rubriken på Annas artikel är talande: "Gubbarna som inte kunde sluta leka"

Andra som bloggat om detta: Per Westberg
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

L sa...

Spårväg är ett modernt trafikmedel som gör succé i stad efter stad på kontinenten och i USA. Det här handlar inte om utökad museetrafik.
När det gäller kostnaderna så ingår även upprustning av de befintliga spåren. Detta har redan påbörjats på Djurgården.

Och kostnaderna per meter spårväg skall för rättvis jämförelse beräknas på hela kostnaden när hela sträckan är klar från Värtan till Hornsberg!

Anonym sa...

Dessutom ingår en ny vagnhall och hyra av moderna spårvagnar...

S riskerara att torska val på sånt här, jag är övertygad om att majoriteten i Stockholm vill ha mer spårväg. Både i förort och innerstad. En artikel som denna försämrar bara vårt varumärke

Landstingspolitikerna borde istället angripa Filip Reinfeldt för att vårdköerna har ökat

Thomas sa...

Det är rätt kul att se hur Handelskammaren fullständigt har lurat skjortan av (s). Att H-kammaren länge arbetat enligt principen "Rör inte min SUV" är ju inte direkt okänt och nu lyckas man få med sig (s) på vagnen i en fullständigt huvudlös kampanj - dessutom på flera fronter.
Per Wirtén på Dagens Arena beskrev projektet som riktat till "Helgturister, unga damer med Chihuahua i handväskan och advokater med fyra rum på Grevgatan". http://www.dagensarena.se/text/2009/10/staden-och-nostalgin#commentshash1
Debattekniken är rent OHEDERLIG eftersom det gäller ombyggnad av befintlig Djurgårdslinje till modern spårvägsstandard samt första länkbiten av den nya förbindelsen till V Kungsholmen.
Dessutom är rödgröna brodern Mp positiva till den nya spårvägsutbyggnaden.
"- Det är glädjande att spårväg i linjetrafik kommer tillbaka till Stockholms innerstad! Miljöpartiets förslag har äntligen vunnit gehör i Stadshuset såväl som i Landstingshuset efter Miljöpartiet länge har drivit frågan. Innerstaden har varit utan reguljär spårtrafik sedan 1967 då spårvägen lades ner, säger Mats EP Lindqvist (MP)"
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/spaarvaeg-city-efter-42-aars-uppehaall-322590
Så i detta fallet är alltså Handelskammaren med gamle moderaten Peter Egardt en bättre partner än Miljöpartiet? Underliga äro........
Kanske läge för Handelskammaren att modifiera sitt informella motto till: "Rör inte min (S)UV"?
Att utvecklingen runt om i världen går mot allt fler nya och/eller moderniserade spårvägssystem i världens större städer syns inte heller från Sveavägen? ... Jag blir så trött......

Per Hagwall sa...

Ja, där ser man vad Handelskammarens och Socialdemokraternas uppfattningsförmåga går för, om det inte syns på gatan i City finns det inte... Citybanan går ju under mark och Spårvägen Alvik-Solna går ju utanför tullarna så de räknas väl inte, inte heller dubbelspår på Roslagsbanan och Nynäsbanan.

Under socialdemokraternas styre byggdes inte en meter nytt spår. Vad är då deras framtidsplaner för kollektivtrafiken? Jo att dra in vart tredje tunnelbanetåg mellan Odenplan och Hässelby...

Thomas sa...

"När retoriken flödar stängs hjärnan av". Nytt ordspråk från djungeln! :-)

Anonym sa...

Det är alltid svårt med Äpplen och päron...

Jag noterar att du, liksom Stockholms Handelskammare, Socialdemokraterna m fl, inte har läst underlaget till ombyggnaden. Kostnaden för förlängningsdelen uppgår till 153 miljoner för ca 600 meter från Nybroplan till Sergelfontänen. Resterande kostnad handlar om renovering av befintlig bana, inkl nyanläggning av sträckan Skansen-Waldemarsudde (senast renoverad på 50-talet), ny vagnhall, likriktarstation, stödsystem etc.

Kostnaden "stannar" med andra ord på drygt 250.000 per meter, alltså långt ifrån de 912.000kr/meter som Stockholms Handelskammare räknat med.

Om man sedan räknar med de overheadkostnader som en etablering av en byggarbetsplats har, gör att kilometerpriset sjunker ytterligare om man bygger längre sträcka. Ännu lägre blir priset om man bygger med en billigare och mer traditionell metod än den snabbmetod man tänkte använda.

Med dessa siffror får man ca 3-4 gånger mer spårväg än tunnelbana för pengarna.

Unknown sa...

Jag förstår mig inte på det rabiata motståndet mot denna spårvägssnutt.

Tanken är såvitt jag vet att den ska fortsätta till Hornsberg på Kungsholmen, men av någon byggnadsteknisk anledning kan man inte gå förbi Sergels torg just nu. Så därför börjar man med denna lilla bit. Vad är problemet? Är du motståndare mot spårväg i innerstan generellt?

Handelskammaren har historiskt alltid varit för bilism och motståndare till spårtrafik i gatuplan. De jublade 1967 när spårvagnarna försvann. Är detta ett särskilt lämpligt sällskap för (s) i Stockholm?

Peter Andersson sa...

tack för synpunkter och rasande stort förlåt för sent svar.

Först, det som här blir en parantes ( men som förekommer flitigt på min blogg) Anonym:
jag sysslar med sjukvårdspolitik i landstinget och vårdköer och andra brister i stockholmssjukvården. Lovar att vi sliter med det dagligen.

Så till spåren: senast jag såg de ekonomiska förutsättningarna från cederskiöld-gruppen så skiljer det ju avgrundsvida klyftor mellan de pengar som finns och de behov i form av konkreta projekt runt omkring i hela länet. För att vara övertydlig: också den dryga halva -befolkningsmässigt - som ligger runt om stockholms stad. "Därute" finns en hel del behov också.

Det som nu har hänt är att viktiga spårsatsningar som Spårväg syd som är angeläget för södra länsdelen har förpassats till en mörk och oklar framtid. Att då kasta in detta nu är en provokation utan like.

I artikeln pekar man som ni vet på en annan viktig satsning som är bortstruken.

Det vårt folk i SL:s styrelse har drivit och som vi gått efter i ställningstagandet i landstinget handlar om både detta hafsverk i projektet och det än mer hafsverk som gäller finansieringen.

Huvudbudskapet under debatten om etapp ett (landstinget i september) http://sll.se/sll/templates/meetingpage.aspx?id=50600

..gällde dels att man har så förtvivlat bråttom. Fixa klart dräneringen och annat kring sergel först och se till att man kan jobba med hela projektet. Det skulle gå från 2013.

Sen är finansieringen viktig. Landstingets borgenåtagande handlar om tre miljarder. Vad jag minns var det i SL:s styrelse ett oerhört hattande från majoritetens sida om det skulle vara en koncessionsupphandling eller OPS-lösning eller..något. Inte ens SL:s tjänstemän verkar ha varit med på tåget, om uttrycket tillåts.

SL:s beslutsunderlag i ärendet beskriver att man inte vill ha den modell som majoriteten tidigare har hakat upp sig på (koncession) eftersom man bedömer att det är osäkert med ersättningsmodeller baserat på antal resenärer och att risken med projektet också hänger ihop med hur framkomligheten för spårvägen ser ut och hur resandeunderlaget utvecklas. (nybyggnadstakten)

Att hafsa fram investeringar av det här slaget av något sorts panik att kunna visa resultat före ett val är inte bra och gynnar inte utvecklingen av kollektivtrafiken i länet.

Thomas: jag vet inte om en framtida rödgrön majoritet i staden, länets kommuner eller landstinget är majoriteter som satsar på SUVar. Tror att spårtrafik i såna konstellationer har ett betydligt starkare stöd och ett starkare stöd än i nuvarande.

Visst är det glädjande om det kommer en stark opinion för mindre bilar och mer spår i regionen. Utmärkt!

Anonym: Jag läste i SL-s underlag om det där med snabb eller inte snabb produktionsmetod. http://www.sll.se/Handlingar/Landstingsstyrelsen/2009/090818/protutdr0563.pdf

Med den snabba metoden är etappen färdig i juni 2010. Annars ett halvår senare. Får mig att tänka på både kungliga bröllop och valdagar...men så djävligt kan väl ändå ingen tänka..?

p