lördag 3 oktober 2009

Hamnar du i skiten ska du också stanna i skiten

Camilla Eriksson har fått en bok publicerad av ett förlag. Som en, i alla fall tidigare, person med författardrömar, kan jag bara gratulera. I boken beskriver hon enligt Expressen om just den situation som drabbar arbetslösa. Den ibland outhärdliga svenska byråkratin vars udd är riktad direkt mot de arbetslösa.

Att en lördag ställa upp på att signera sin bok på en mässa är helt otänkbart för byråkratin. Termer som "vi har våra regler" uttalas med stor sannolikhet. Man kan med fog tycka att regelverk ska följas och arbetslösa inte ska ha några undantag. Men regler som i grunden är fel bör ändras.

Det allvarliga är ändå den syn som ligger bakom. Tyvärr tillhör det en solkig kant av det välfärdssystem vi har byggt upp och i huvudsak betalar genom skatter. (och a-kasseavgifter i det här fallet) Det finns ett budskap att "se till att hamna i skiten ordentligt, först då får du hjälp". Och i Camillas fall lika förkastligt: "är du i skiten ska du gå där ett tag".

Det här är idiotiskt. Det tryker ner självkänsla och initiativkraft. På något sätt är det som om byråkratin verkligen vill slå vakt om sina "klienter", hindra varje utbrytningsförsök, stoppa varje chans de enskilda tar utanför den av byråkratin själv anvisade aktivitetsformen.

I morse skrev de rödgröna partierna på DN debatt om sina förslag att effektivisera i statens myndigheter. Det är jättebra. Jag och säkert många med mig har inte bara idéer om hur myndigheter och myndighetsliknande samhällsbildningar som a-kassan kan bli mer inriktad på att hjälpa, inte stjälpa.

Vi kan säkert bistå med tankar om hur regler som byråkratin själva sätter och som på sikt blir en kostnad för samhället kan förändras. Arbetsförmedlingen, som dras med samma problem med (faktiskt!) sin människosyn, ska förändras, har S föreslagit vilket är utmärkt.

Vad gäller a-kassorna är jag inte i närheten av att tro att förstatligande av dessa leder till förbättringar just ur det här perspektivet. Oavsett ägare: att trycka ner arbetslösa har gjorts tillräckligt i Sverige! Rensa i eländet!

Mer att läsa:
-Ann Helena Rudberg har skrivit om detta på Newsmill.
-Själv bloggat om arbetsförmedlingens sätt att "hjälpa" arbetslösa
- Kulturbloggen om dumhet.
- KennethBloggen


5 kommentarer:

Anonym sa...

Sorgligt men sant så har både Facket och A-Kassan blivit en parodi på sig själv.

Pelle

Anonym sa...

On en arbetslös vill åka på intensivkurs för att ta körkort så får inte denne det. Ett körkort gör ju att man kan ju söka många fler jobb.

Arbetsförmedlingen borde betala körkortsutbildning för de arbetslösa utan körkort. Det leder till jobb.

johan sa...

Det är ju fan inte sant hur sverige fungerar. Egna initiativ motarbetas med hot om avstängning.... sverige i ett nötskal.

Ann Helena Rudberg sa...

Jag har inte bara skrivit om detta på Newsmill, men tack för att du uppmärksammade detta, utan en hel bok om hur samhället funkar. Ett Sekel av Tystnad heter den och också på 90-talet var systemet likadant. Journalister, som går på journalisters a-kassa hade en "frizon" på tre artiklar per stämplingsperiod de kunde få skriva. Dock tog yttrandefriheten över ibland för det är en grundlag, så debattartiklar kunde vi få skriva.

Det var först när jag själv inte orkade längre i det systemet utan blev sjukskriven, som jag började skriva dagbok, som blev Ett Sekel av Tystnad.

Dessförrinnan sade min arbetsförmedlare att jag inte fick skriva böcker.

Jag har jobbat 18 år bland annat på DN, men puttades ut ur samhället på 90-talet i den förra krisen. Jag slutade på DN för att rädda min familj från ruin när räntorna som värst gick upp till 24 procent.

Som förtidspensionär så räknas mitt skrivande som en hobby, så då går det bra. F-kassan är alltså snällare. Yttrandefriheten bestäms som allt annat av hur mycket pengar man har. Rika människor kan alltid ha råd att skriva böcker eller artiklar.

ab sa...

"På något sätt är det som om byråkratin verkligen vill slå vakt om sina "klienter", hindra varje utbrytningsförsök, stoppa varje chans de enskilda tar utanför den av byråkratin själv anvisade aktivitetsformen."

På pricken!