måndag 31 januari 2011

Friskolans verkliga avarter - dags för borgare och mp att lösa eländet

Det vore att tänja på sanningen alltför mycket om jag intygade att jag har varit en anhängare av friskolor "så länge jag kan minnas". Tvärtom. Mina argument har varit stora och små. Det största för mig som kanske är det minst uppmärksammade generellt är hur Sverige långsiktigt förändras när skolan mer än tidigare delar upp elever i allehanda grupperingar. Visst. Den sammanhållna skolan var inte alla gånger så sammanhållen eftersom sergregationen i boendet alltid har slagit igenom. Men friskoereformen ger en kraftigare segregation. Detta otyg som enligt Skolverket också är en av de främsta anledningarna till den fallande kunskapsnivån i Sverige.

Därför var det med viss besvikelse jag noterade att miljöpartiet för några år sedan sprang och gjorde upp med den då borgerliga oppositionen. Regelverket för att starta och driva en skola blev för de "fria" synnerligen magert. Fri dragningsrätt på dina och mina skattepengar samtidigt som kvalitetskrav och insyn ofta var något som bara berörde de kommunalt drivna. Mycket ett storstadsfenomen men inte främst därför att storstadens invånare är mer intresserade av "valfrihet" än andra. Det var som vanligt att producenterna såg sina marknader som mest givande i det befolkningstäta och välbärgade delarna av landet.

De lockande vinsterna som skapat flöden av skattepengar till bland annat skatteparadisöar och riskkapitalbolag (förvisso också före detta löntagarfonder!) har tydligen fått andra ögon att titta på skolan som en väg till intäkter. Jag både hoppas och tror att det är mycket begränsat. Men varken jag eller ansvariga vet med säkerhet att dagens avslöjande i fyran och andra medier är ett undantag. En dömd pedofil och en dömt hallick, inblandad i en av landets största prostitutionshärvor enligt Tv4, har gjort pengar på friskoleeländet. Med det begreppet menar jag inte de många väl fungerande verksamheter som finns utan de avarter som verkar dyka upp där pengar finns att tjäna.

Ingen kan eller ska påstå att friskole-Sverige generellt är "brottslingars affärer" eller "styrs av pedofiler". Ingen kan med ett uns av trovärdighet i behåll hävda att folkpartiets Björklund, mp:s Valtersson eller andra i riksdag och regering som bär ansvaret för den usla insynen och den usla styrningen av friskolors etablering har önskat detta i skolSverige. Självklart inte. Men de har det politiska ansvaret att reda upp i eländet med brister i insyn och med brister i styrning av resurserna. Oavsett vilken syn man har på friskolors rätt att finnas och rätt till skattepengar. Det här är för mycket och borde ge fler en välbehövlig läxa.

Mer: SvD, DN, Exp,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern

Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,