tisdag 4 januari 2011

Rökfri dag fyra - och en resa mot Lidingöloppet

För ett halvår sedan lanserade jag min facebookgrupp: jag skulle springa Stockholm Marathon 2011 och jag skulle sluta röka. Det vållade till och med en liten, liten medial uppmärksamhet: Tidningen Outside tog upp mig som exempel, tillsammans med bla Carl Bildt (!), på politiker som bloggar och idrottar. Fyra dagar inne på det nya året kan jag rapportera om hur detta har utvecklats.

Stockholm Marathon är sedan den 19 november fulltecknat. Tyvärr var det långt innan jag själv hade fått a--t ur vagnen och gjort anmälan. Inget att sura över. Jag har i stället anmält mig till det mycket trevligare och på en del sätt hårdare Lidingöloppet. Tidigare har jag betat av en Stockholm Marathon och två Lidingölopp


Lidingöloppet M30
År Plac Namn Född Klubb/Företag Tid
1996 5215 Peter Andersson 63 Humpe 3.07.19
1997 3894 Peter Andersson 63 Humpe 2.52.46

Målet för 2011 är att gå under tre timmar. Har för första gången någonsin kommit i gång med ordentlig löpträning mitt i vintern. Allt kan följas på den utmärkta träningsportalen Funbeat.

Rökstopp blev det strax före tolvslaget, nyårsafton. De hjälmedel jag har valt är nikotinplåster men också en sprayflaska med pepparmintsmakande nikotinspray. Det senare något jag inte gillar. Det ger mig hicka. Jag börjar känna dofter/lukter på ett helt annat sätt än tidigare. Jag vet att smaker kommer att förändras. Hostan går över från en mer ansträngd rökhosta till något positivare när döda flimmerhår börjar vakna till liv. Det svåraste är vanan. Ungefär tio gånger varje dag är det en obönhörlig tanke som slår till någon tiondels sekund: "Rökdags". Lite läskigt hur inkörd man är....har varit...(Sluta röka-linjen finns för övrigt här...) Men oavsett spray eller plåster eller hälsohot: Den stora drivkraften är nu att förbättra konditionen och ersätta nikotinbehovet med behovet av de endorfiner man får av löpträningen. Härligt liv!

Fler som bloggar.
- Heidis News om "Sluta röka med ICA-Stig".
- Maria Nova om att ICA-Stig också säljer....cig....
- Gosia om fördelar med rökstopp...
- Per-Anders blogg om rökstopp..
- Elisabeth Stjernstoft om Lidingöloppet.
- Följ Elina Myrestaf på vägen mot målet Lidingöloppet

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,