måndag 17 januari 2011

Idrottsgala, Jerringpris och omöjliga avvägningar

Avslutar denna söndag, som blir måndag under skrivandet, med en liten gissning om den stora händelsen den 17 januari i Svensk idrott: Idrottsgala och Jerringpris. Jag bistår med egna gissningar i tre "kategorier". I andra känner jag mig för oinvigd för att kunna gissa och tycka. Det gäller exempelvis priset för bästa idrottare med funktionshinder som jag, precis som en del andra, följer alltför skralt. Jennie Ekström – simning  Lotta Helsinger – sportskytte  Zebastian Modin – längdskidor  Anders Olsson – simning är nomierade. 


Och annars då? Den vanliga frågan hur man avgör allt detta. Mellan olika idrotter? Mellan kön? Mellan "smala" och "breda" idrotter? Så svårt. Jag gör ändå en egen  "önskelista.

ÅRETS NYKOMLING:  Angelica Bengtsson – (Friidrott) ..
..som direkt i årets premiär drog till med rekord: 4.42 i Örebro. Året som gick: Ungdomsmästare i Singapore- OS, juniorvärldsmästare i Canada och så priset "Female Rising Star Award" mottaget ur Sergey Bubkas hand i Monaco.  Ska vinna detta pris. Också!
Övriga nominerade: 
Oliver Ekman–Larsson – (Ishockey)
Hanna Falk – (Längdskidor)
Jennie Johansson – (Simning)

JERRINGPRISET  :  Björn Ferry

Vem ska få samma utmärkelse som Stenmark, Svan, Sörenstam, Kringstad, Wilander, Sörenstam, Slatan, Kalla och andra storheter? Kollar videon, tänker tillbaks och försöker avgöra. Curling-tjejerna? Kalla igen? Eller...? Egentligen vill jag ha Emma Green som pristagare, Emma som blev friidrottens största namn 2010.  Men nu saknas hon i nomineradelistan, tyvärr, och jag får i stället utse Björn Ferry som vinnare. OS-guld, i konkurrens med andra likvärdiga prestationer. Men i valet så.....

ÅRETS KVINNLIGA IDROTTARE:  Therese Alshammar – (Simning)
Övriga nominerade: Anna Haag – (Längdskidor)
Emma Johansson – (Cykel)
Charlotte Kalla – (Längdskidor)


ÅRETS MANLIGE IDROTTARE  -Henrik Sedin – (Ishockey)

NHL:s "Most valuable player" i tradition som följer de stora hockey-giganterna. Vi talar världsstjärna!
Övriga nominerade: 
Björn Ferry – (Skidskytte)
Anders Gustafsson – (Kanot)
Marcus Hellner – (Längdskidor)



ÅRETS PRESTATION - EMMA GREEN
Får mitt pris för EM-silvret och för andra prestationer under året. Årets Friidrottare 2010,  Måhända personligt präglad utnämning men so what....Jag får i alla fall stöd av bloggaren Tokmoderaten...
Björn Ferry – (Skidskytte)

Marcus Hellner – (Längdskidor)
Anja Pärson – (Alpint)

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,