fredag 28 januari 2011

En välmotiverad retorisk retur om politiskt ansvarstagande

Under min arbetsdag med efterföljande avkoppling på "jazzpub" med ett storartat band har märkliga turer utspelat sig. I den eftervalsdebatt i mitt parti som den senaste tiden verkar ha lyft föll på något sätt ännu djupare ner än tidigare. I dag ställdes inte bara medier till svars för att "skriva alltför lite positivt" om (S) Inlägget mot Karin Pettersson innehåller också något som jag har uttryckt farhågor mot sedan valdagens resultat. Att det som ibland blir "flygblad" och en eller annan anställd som pekas ut och får ta ansvar. Så är det aldrig i tider av framgångar.

Helt klart är att ledningar, chefer och andra som inte förstår och tar sin ledarroll bör ompröva sina åtaganden. En ledning som använder de egna anställda som skyddsmur för sig själva gör alltså omvänt det goda ledarskapet där jag som chef tar eventuell kritik mot medarbetare internt och med självklarhet det fulla ansvaret utåt. Så icke här. Tvärtom.

Karin Pettersson besvarar lågvattenmärket / angreppet med en hyfsat skarp replik:

Hans Hoff, ledamot i socialdemokraternas partistyrelse, framför i sin artikel en rad synpunkter på Aftonbladets ledarsida och mig personligen. Hans Hoff tycker att vi skriver för negativt om de personer som är kandidater till partiledare för Socialdemokraterna. Jag gissar att han syftar på den kritik vi framfört mot Sven-Erik Österberg som enligt våra källor har stöd i bland annat Hans Hoffs partidistrikt Halland. Vi bör i stället skriva ”på ett mer positivt sätt”, tycker Hoff. Aftonbladets ledarsida tar inte, och kommer i framtiden heller inte att ta, order från socialdemokraternas partistyrelse om hur vi ska skriva. Att Hans Hoff ens tror detta visar på hur djup krisen inom delar av S är.
Hans Hoff vill i stället diskutera min roll som kommunikationschef i Socialdemokraterna, en tjänst jag slutade den 1 oktober förra året. Min och alla andra tjänstemäns roll under valrörelsen utvärderas efter vad jag förstått av den socialdemokratiska kriskommissionen. Att jag skulle utvärdera mig själv är inte aktuellt. Det får andra göra. Däremot hoppas jag att Hans Hoffs inlägg inte betyder att eftervalsdebatten inom S kommer landa i att de förtroendevalda skyller ifrån sig nedåt i organisationen på tjänstemännen. Det vore i så fall ett trendbrott.
Karin Pettersson, politisk chefredaktör
Fler bloggar förstås
.
 Sandro Wennberg, Johan Westerholm, Röda Berget, Thomas Böhlmark, Peter Högberg

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,