måndag 24 januari 2011

Partiledarnamn till valberedningen

Vid sidan av de mediala spekulationerna om Sahlins efterträdare jobbas det på i de mer formella processerna. Idag ska partidistrikten lämna sina krav på en kommande partiledare till valberedningen. Möjligen ligger de förväntningarna i linje med det Sahlin kommenterade i TV efter sitt tal vid förtroenderådet och som morgonnyheterna nu påminde om: En efterträdare som kan hålla ihop partiet, ge en skarp oppositionspolitik och modernisera socialdemokratin.

Att ge egna synpunkter på namn på en partiledare tillhör det som ligger utanför den gräns jag har för mitt bloggande, så länge jag nu är anställd av detta parti. På något sätt innebär det per definition att oavsett de valdas beslut i frågan "gillar jag det". Och jag följer förstås som alla andra den debatt som förs, de ja och nej som uttalas och de spekulationer som plitas ner i gott eller mindre gott syfte.

Möjligen kan jag känna att de heta namndebatterna har fått en betydligt större utrymme än det som valberedningen har haft som sin första önskan: att få veta vad partiet förväntar sig att den blivande partiledaren ska ha för uppdrag, profil och krav på sig. I medier och även om nätdebatterna har det steget i många fall passerats till förmån för de direkta namndebatterna, något som känns som en svaghet i processen. Och från morgonens löpande omröstning på SvD noterar jag att de allra flesta av när 10.000 röstande tror att "Någon annan" än de heta, nämnda kandidaterna till slut kommer att väljas. Den dagen ett ja blir ett ja, alltså.

Mer:
- SvD om partidistriktens nomineringar
- DN om partidistriktens synpunkter
- Aftonbladet: "Nuder blir tillfrågad".
- Expresssen med Veronica Palm-intervju

Fler som bloggar:
Calle Fridén, Johanna Graf, Roger Jönsson, Kent Persson, Aurora Gullberg, Lena Sommestad, Martin Moberg, Peter Högberg, Mats Engström, Johan Westerholm, Partistaten,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,