lördag 15 januari 2011

Granskningen av SD värd att följa

Igår skrev jag ett inlägg om Aftonbladets och Expos granskning av Sverigedemokraterna. Tidningen fortsätter idag med en artikel om partiets inre kärna. Ledarsidan innehåller en krönika av Anders Lindberg som bland annat tar upp farhågor för att samarbetstankar sprids från de södra delarna av landet upp mot Stockholm, riksdagen och rikspolitiken.

I sig själv
är granskningen av partiet oerhört angelägen. Jag vill inte att det ska vara tyst om att ett parti med den tragiska syn på andra människor som partiet har, fått ytterligare fäste i Sverige. Men AB gör också en viktig insats för att balansera andra som har "spårat ur". Att Svt:s nyhetsprogram nu rapporterar som om Sd är ett av flera partier är en sådan mycket dyster utveckling. Jag tillhör verkligen inte de som tycker att partier och politiker som tycker annorlunda ska "bort" i vanliga fall. Men de rötter, de värderingar och de sakpolitiska förslag som Sd står för hör inte hemma i ett modernt samhälle år 2011. De är mina värderingar som jag tänker fortsätta uttala.

Mer att läsa.

  Svek kompisarna för SD-karriären William Petzäll, 22 – framtidslöftet
  Här är alla SD:s riksdagsledamöter Aftonbladet har kartlagt de 20 nya makthavarna i riksdagen
  De fyras gäng Åkesson – ledaren 
  SD – år för år Från nazistrotat parti i marginalen till riksdagen
  SD tiger om sin historia Vi granskar den tillsammans med Expo
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,