onsdag 27 oktober 2010

Om Fia Arkelsten, Shell och Nigerdeltats miljöhaveri

Dagens stora media- och blogghändelse är något som kallas "avslöjande" som jag ändå har för mig att medier har skrivit notiser om tidigare. Men okey. Nu är det en nyvald, moderat partisekreterare som varit på resa och då blir även smånotiser, enligt all medielogik, något betydligt större. I dagens debatt finns olika åsikter (!) Lite förvånad blir jag över en del bloggare som faktiskt är mer försvarare av Fia Arkelstens resa än hon själv verkar vara i medierna. Andra, som Thomas Hartman, pekar på hur viktigt det är att förtroendevalda reser. Precis som Thomas verkar göra, är jag också beredd att argumentera hårt för detta. Däremot finns det sådant i det här som gör det svårt att försvara. Det handlar främst om kombinationen att Fia Arkelsten var moderaternas talesperson i miljöfrågor OCH det faktum att bolaget Shell gör som de gör.

Jag
skrev för en tid sedan ett inlägg om Shells oljeutsläpp och läckande ledningar i Nigerdeltat:
Ekot har idag ett repotage som i alla fall ger mig rysningar och möjligen en känsla av dåligt samvete. Dåligt samvete därför att jag inte heller har sett det, hört det och därmed inte reagerat. I Nigerdeltat har Shell pumpat ut olja, på samma sätt som vi nu ser BP:s "hål" göra utanför USA. Ett globalt medialt fokus "over there" men knappast vad gäller Nigeria. I inslaget berättas om 5.000 olika läckage sedan företaget Shell för 50 år sedan började utvinna den nigerianska oljan. 2 miljarder liter olja rakt ut i våtmarkerna, från ett företag som idag väntas presentera ett kvartalsresultat på över 16 miljarder.
Dagens mediala debatt verkar ha fokus på att det är "mutbrott" och kanske oanständigt/omoraliskt i största allmänhet. Där menar jag att man ska vara försiktig att falla i det allmänna kvällstidningsdravlet a la Aschberg som vi har sett prov på. Ändamålet att med förutbestämd vilja och lite njutning nita just riksdagsledamöter. Om något är obegripligt är det väl att medierna inte tog perspektivet Shell och en resa med svenska riksdagsledamöter utifrån miljökatastrofen i Nigerdeltat. Så icke fallet. De 5.000 olika läckagen av olja under 50 år är noll nyhetsvärde jämfört med en moderat partisekretare som varit i Frankrike på ett företags bekostnad.

Lärdom: ska man som ledamot av Sveriges riksdag göra resor enligt "Shell-modellen" är det en fördel att kolla av bolagets laster och möjliga negativa sidor. Just det rådet verkar inte PR-konsulter ha med i sina "listor". Jag skulle gärna tillföra detta. Och just nu hör jag på TV om Hem och skola och förmodligen en av de största organisationsskandalerna i Sverige. Utifrån det repotaget känns Fia Arkelstens resa ganska patetiskt om man undantar perspektivet Shell och Nigerdeltat. Och att ta upp Shell som miljöpolitisk förebild i Sveriges riksdag, efter en sådan resa, det är ...Ush!

Medier: AB; Ekot, DN, Svd1, SvD Reinfeldt,
Bloggar:
- Fia:s kortaste blogginlägg?
- Krassman om en fashination..och hans länkningar: Alliansfritt Sverige / Röda Berget / Peter Högberg / Mina Moderata karameller / Johan Westerholm / Tokmoderaten / Jinge / Martin Moberg / Världens bästa blogg / Ett hjärta RÖTT / Svensson / Radar / Alliansfritt Sverige2 / Ann-Sofie Wågström / Annika Högberg /
- Fler: Rebella,
 
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,