onsdag 27 oktober 2010

Bra om SSU bidrar till den politiska omprövningen också

Jag klickar förstås, eftersom jag har missat det tidigare, på "Gilla". Facebook-knappen som signalerar att jag tycker om, ärar, älskar och vad du vill, det ungdomsförbund som jag blev medlem i 19xx. Och jag vet att SSU:s betydelse i förändringstider är ovärderlig. Men jag hoppas att dagens mediala bild inte är talande för huvudfokuset. Det medierna skriver handlar om personfrågor - inte om den nödvändiga debatt om politiken som är avgörande för om arbetarrörelsen ska växa sig starkare.

Medierna skriver om kraven från SSU om att unga förmågor ska få större utrymme. Här blir i och för sig "ungdom" ett vad jag förstår ganska vitt begrepp. När Aftonbladet drar sina namnslutsatser blir det mycket etablerade "ungdomar" förs fram. Maryam, Micke, Åsa och Veronica är säkert smickrade.:-)

Politik är ingen småsnuttig och gullig företeelse. Visst, kramandet ska finnas i vissa sammanhang. Men inte alltid. I grunden handlar det om människors vardag och livsförutsättningar, i alla fall på väldigt viktiga område. Klarar man inte att "rodda" politiken och det politiska ledarskapet kan inte "tycka synd om-tankar" vägleda. Det gäller lokala kommunalråd. Det gäller landstingsråd. Det gäller till och med partiledningar.

Men så länge ingen har samlat ihop helhetsbilden, samhällsanalysen och annat som behövs inför beslut om framtida inriktning som behövs, som är en överlevnadsfråga, blir det kontraproduktivt att fasta vid åldrar och namndebatter i ett första steg. Det känns i stället som att socialdemokratin behöver göra annat först. Efter det, se till att de personer som kan driva på kursen finns där vid rodret oavsett om de redan är besättning eller måste nyrekryteras.

Mer att läsa: DN AB Göran Greider. AB Lena Mellin,
Mitt bidrag till eftervalsanalysen.
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern

Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,