torsdag 14 oktober 2010

En förortshyllning till Flemingsberg- och till minne av Anna Green

Av en händelse råkade jag slå på SvTs kulturprogram Babel och såg plötsligt de färgglada husen från Flemingsberg. Området där jag bodde i sex år, området som är så utskällt, har många människor med sociala och ekonomiska problem men också ett område som borde och kan vara ett riktigt kraftcentrum i min del av Stockholms län. Ett bostadsområde som gett mig mer stolthet att vara en del av än något annat jag bott i.

Anna Green
, som då jobbade med forskning om stadsbyggnadsfrågor i bland annat Huddinge, skrev en gång i en rapport till Huge Bostäder om den potential som fanns i Flemingsberg. Det skulle, menade Anna, bli lite av "kult" av att bo där. Anna, som jag hade förmånen med att jobba fram en rapport med på SABO-kurs 1996 belyste  inte bara problem utan också möjligheterna. Inte minst genom en samverkan av olika aktörer för områdets bästa.

Babels inslag med Per Wirtén - som jag helt igenom tolkar som en hyllning till förorten - är oerhört ovanlig men ack så välkommen. Pers bok, Där jag kommer från – Kriget mot förorten ska läsas!

Jag brukar i mina blogginlägg oftast skriva utifrån de boende i förorten, inte minst i Huddinges stadsdelar. I det här inlägget väljer jag och inte minst mitt hjärta att i stället minnas Anna Green. Som person främst men också för hennes stora tro, grundat på stor sakkunskap, om förortens möjligheter. Inte minst Flemingsbergs möjligheter, stadsdelen där det skulle bli "kult" att bo, som Anna uttryckte det. Jag är övertygad om att hon kommer att få rätt.

>Hittade minnesord till Anna här.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern

Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,