måndag 11 oktober 2010

Åter till som vanligt i bloggandet?

Idag återgår det till "det vanliga". Eller? Valrörelsen tog, redan från början av augusti, över tid och energi. Bloggandet fick trots en del postningar, stå tillbaks till förmån för dörrknackningar och andra väljarsamtal off-line. Efter valet har jag kunnat vila upp ordentligt på semesterresa till Mallorca. Okey, inte helt bloggfritt men ändå...vila. Idag börjar vardagen igen. På allvar.

Som jag nu ser blir bloggen även framöver viktig. Har inte riktigt drabbats av "bloggkrampen" som exempelvis Kent Persson skriver om. Men ingenting är självklart. Jag tror fortfarande på min egen regel att jag inte kan välja bort bloggen och sociala medier som kanal för att berätta om vad jag tänker och tycker. Jag har fått ett förtroendeuppdrag av väljare och partivänner, att bland annat sitta i kommunfullmäktige och, som nu, ersättare i landstinget. Blogg och sociala medier finns. Där vill jag finnas med och gärna medverka till att utveckla.

Det blev inget "bloggval" 2010. Sociala medier, om nu begreppet ska användas, avgjorde inte valresultatet på något sätt. Däremot menar jag -precis som Johan Ulvenlöv, att bloggar har påverkat. Och om nu inte 2010 blev bloggvalet så lever jag ändå i tron att allt fler väljare kommer att söka direktkontakt, kommer att söka svar och kommer att kräva besked den vägen. Ett allt starkare engagemang på nätet är också en motvikt till den skeva fördelning, ett demokratiproblem, som finns mellan olika intressen i mediaSverige. 

Hur mina egna insatser blir framöver utifrån det, lär visa sig. Det är en ny vecka, en tid "efter valrörelse", det är slut på semester och det är en ny politisk och privat vardag som nu ska rulla på. Med eller utan täta blogginlägg och sociala medier i övrigt.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , ,