torsdag 30 december 2010

Bloggårskrönika 2010 - inlägg nummer 1.180


Det här lär vara 2010 års 1.180:e inlägg. Och, precis som "alla andra", vill jag så här vid årets slut sammafatta lite om mitt bloggande under det år som nu avslutas. Till en del stämmer det ganska bra med de stora mediernas årskrönikor. Men en del är förstås eget och inspirerat av andra saker. Första inlägget 2010 hade i alla fall den korta men talande rubriken "2010 - Valår" och skrevs på spanskt tangentbord från hotellfoajen på Vista Sol, Magaluf. Jag gissade där att ämnet skatter skulle bli centralt under det valår vi då gick in i. Så rätt jag fick. Där.

Mina ämnen har förstås varierat. Mycket har handlat om nyhetskommentarer. Mest svensk inrikespolitik och alldeles för lite utrikes, även om det engagerar mig. Ambitionerna att blogga utifrån mina förtroendeuppdrag i kommun och landsting har jag levt upp till hyfsat. Inte minst har sjukvårdsfrågorna funnits med som en röd tråd hela året. Huddingepolitiken har speglas i inlägg och mot slutet av 2010 har jag börjat en veckoserie där jag kommenterar aktuella nyheter i Mitt i Huddinge. Jag gjorde också under året en kort videosnutt på Youtube om en otrivsam plats (skrot vid Trehörningens strand) i kommunen, en film som blev en fråga i fullmäktige. 2010 innebar också att jag, efter inlägg som fick mig att tänka till, deklarerade min blogg med "varumärket" ren bloggning.

Mina scoop 2010.
Kan inte säga att jag tillförde nyhetsflödet särskilt mycket av eget material. En nyhet drog jag iväg före de flesta "stora". Utdrag ur Mona Sahlin bok "Möjligheternas land", som presenterades under Almedalsveckan. Låg också tidigt med nyheten om besparingar på landstingsrevisorerna och var nog första att publicera deras brev om "tystandet".

Valår
Redan från första inlägget 2010 och framåt har valåret varit självklart tema i många av mina inlägg. Känslan är att det blev en hyfsat bra balans mellan inlägg om (S)-politik och motståndarna, men säker är jag inte. Jag tror också att jag mest har presterat inlägg om politik och mindre om "spelfrågor". Några undantag är exempelvis debatten om hur partierna skulle förhålla sig till Sverigedemokraterna och "traditionen" med kommentarer om opinionsläget. Även viss mediakritik inryms under den etiketten. Totalt 945 inlägg med etiketten "Val 2010", dock inte bara från 2010. Lite kuriosa: Månatlig räkning visar att min sämsta bloggmånad var september med 65 inlägg. Förklaring förstås att valrörelsen ägnades till dörrknackning och andra valaktiviteter i stor utsträckning.

Utöver inlägg om sakpolitiken bloggade jag också direkt från en del aktiviteter. Mona Sahlin  hos Politikerbloggen på våren, sommartal i Tantolunden och valturnéresa till Gävle och Falun för att nämna några.

Almedalen
En av årets höjdpunkter var kombinationen av semester och bloggande under Almedalsveckan i juli. "Alla" var där. Vädret var underbart. Den politiska temperaturen så het den kunde bli. Jag bloggade från talen och från ett par seminarier. Laddade upp på morgonen med lite tankar, direktbloggade och så avslutade dagen med lite summering. Min egen bloggplats, K31, funkade utmärkt. Jag deltog i en frukostpanel på temat "Vilken makt har politiska bloggare", med bla. Ali Esbati , Mary Jensen och Maria Ferm. Jag fick också kommentera Mona Sahlins tal dagen efter i morgon-TV.

Efterval
Hösten efter val och semester till Mallorca blivit mycket eftervalstankar. Eller för att vara riktigt ärlig: Det började faktiskt vid poolkanten på hotellet i Palma Nova där jag skrev ett papper om Eländesvalet. Har sedan följt upp det med en rad inlägg om partiets läge, framtid och om processen att utse ny ledning. I de inläggen har jag skrivit mycket inspirerad av det jättearbete som ideellt arbetande bloggare i Netroots har lagt ner, bland annat i form av Öppna kriskommissionen. Några inlägg där jag sätter (S) läge i förhållande till motståndarna har det också blivit. En av "höjdpunkterna" sett som bloggare var partiets förtroenderåd i december från vilket jag bloggade direkt. Där också en stor framgång för Netroots-bloggarna som uppmärksammades i både Mona Sahlins "avskedstal" och av Tomas Eneroth.

Mycket om sociala medier:  Under 2010 hade jag förmånen att på något sätt medverka i två böcker om sociala medier och bloggning: Först i våras Brit Stakstons "Politik 2.0" med releaseparty i Gamla stan. I början av hösten kom Netroots egen bok där jag medverkade i ett kapitel. 2010 gav också fler tillfällen att tala om bloggande och sociala medier, exempelvis i Studio Etts repotage i våras och i Dagens samhälle. Trevligt! Året innebar också att jag i alla fall fick ihop ett politskt förslag med utgångspunkt från min bloggaktivitet. En motion till fullmäktige i Huddinge om sociala medier i skolan. Eftersom fler i kommunledningen har ett brinnande bloggintresse, som centerns Christian Ottosson, kristdemokraternas Kalle Henriksson och folkpartiets Malin Danielsson, räknar jag och min medmotionär Natalie Sial förstås med ett starkt stöd för förslagen.

Bloggosfären och politiken 2010
En krönika om bloggande och politik ett valår som 2010 kan inte skrivas utan att särskilt ta upp bloggposten "Sveket", skriven av Emelie Holmqvist på bloggen Klamydiabrevet. En bloggpost som enligt Brit Stakston på JMW skapade en sådan rörelse i väljarkåren att det avgjorde att alliansregeringen inte fick den önskade egna marjotiteten i riksdagen. Bloggare har avgjort val, alltså!
Emelie skrev inlägget men kraften när det sedan blev en reell valfråga också i partiledardebatter kan ha påverkats av att många lyfte sjukförsäkringsfrågan och dess effekter för enskilda. En lista på några av dem som medverkade hittade S-buzz hos Joakim Hörsing. Om det nu är som Brit menar förtjänar dessa bloggar ett erkännande i varje bloggårskrönika: (se nedan)

Om man
så här i ett av årets sista inlägg ska tacka några särskilt "utvalda". Jag vill först och främst tacka alla er som löpande eller ibland har läst mina inlägg. Jag är oerhört glad över att just du finns. Samtidigt vill jag både tacka och rikta en ursäkt till dig som kommenterar inlägg. Jag har haft tekniska problem med kommentarsfunktionen som bland annat har gjort att en stor del, vid bytet av system som "skulle bli så bra", raderades men också slarvat med att svara. Ett nyårslöfte om skärpning från min sida.

Jag vill tacka några som har inspirerat till mina inlägg under året: Först på den listan står Svenska dagbladets ledarredaktion som har inspirerat till många inlägg. Mina bloggvänner i Netroots ska förstås ha tack för en gott utbyte och samarbete under detta valår. Personerna bakom Twingly och Knuff får ett särskilt tack, inte minst för det trevliga i att få finnas med på topp 50-listan. I stort på pallplats hela året även om nu vännerna i Alliansfritt har petat ner mig. Ett särskilt tack med kram också till Politometern och Martina Lind som i skrivande stund har mig på en fjärdeplats i topplistan. Här är också ett tack till Tokometern mer än en hövlig parantes.

Av blogglänkar får alla ni som har valt att länka till mig ett varmt tack. Särskilt omnämnande de på "topp" i antal: Martin Moberg,  Meeri Wasberg ,  Högbergs tankar ,Partistaten Röda Berget.  
Men också bloggar som Johan Westerholm, Kent Persson, Alexandra Einerstam ,Per Ankersjö och många, många andra. Ett jättetack också till andra än ovan nämnda som jag på olika sätt har träffat, verkliget och/eller på nätet/facebook tack vare bloggandet där också några nya bloggare ingår: Marika Lindgren Åsbrink, Kristina Palmgren, Staffan Lindström, Aurora Gullberg, Claes Muschkin, Annika Beijbom, hr Laakso, Viktor Tullgren, Helen Törnqvist, Fredric Kjellberg, Edvin Alam, Thomas Böhlmark, Mattias Lundbäck, Rosemari Södergren, Essbeck, Katarina Nyberg Finn, Sara Gunnerud, Roger Jönsson, Anna Vikström , Calle Fridén och Krassman, förstås. Av mina "måltavlor" för inlägg ska Filippa Reinfeldt nämnas särskilt, som under året har inspirerat mig till många sjukvårdspolitiska inlägg. Där måste jag förstås också tillägga hela regeringen.  

2010  i övrigt i korthet.

Mest lästa inlägg: Har en funktion på Blogger och det lär då vara följande:
Mest berörande för mig:
Även under dagens Rapportårskrönika kändes "fallet Bjästa" i hjärtat. Jag bloggade utan några betänkligheter med rubriken "Skammens Bjästa". Andra heta känslor väckte moderatkvinnornas "dirty" rapport om Sahlins "sju dödssynder", med en liten djävulsbild och SvD-ledarens antydan om att brister i hjälparbetet till katastrofens Haiti var de rödgrönas ansvar

Mest kritiserade:
De allra flesta inlägg med någon form av Sd-kritik blir mycket kommenterade. Från ett inlägg åkte de flesta tyvärr bort vid bytet av min kommentarsfunktion men inlägget om Sverigedemokraternas tro att invandrare är ett hot mot julafton väckte...känslor.

Inlägg jag inte borde postat
Finns, och bland annat det var anledningen till min deklaration om "Ren bloggning".

Viktigaste inlägget
En hel del av mina inlägg i eftervalsdebatten är viktiga för mig, som exempelvis "Going back to my roots". Men också inlägget om att vården i Stockholm ibland stänger därför att patienterna är alltför gamla, sjuka och skröpliga.

Skandalerna
Årets mediala skandaler togs upp mycket begränsat. Om Littorins avgång skrev ett inlägg i början, innan alla mer pinsamma delar fanns i "affären och mer om det mediala drevet. Jag hade kritik mot Sofia Arkelstens resor i det som berörde kopplingen att vara miljöpolitsk talesperson och samtidigt bjudas på "Shell-resa", där min utgångspunkt var företagets mångåriga utsläpp av olja i Nigerdeltat. (S) stora skandal under året, "PrimeGate", skrev jag förstås några inlägg om. Tonen blev mer av "inte detta också - vi behöver politikdebatt", än kanske mycket berättigad kritik mot aktörerna i hela härvan. Något som gjorde att jag fick välformulerad kritik av bland andra Lena Sommestad.

Topplistor
Under 2010 har jag mycket mindre än tidigare skrivit om placeringar på allehanda topplistor. Men som kuriosa är jag för tillfället noterat enligt följande: Knuff plats 2, Twingly plats 35 och Politometern 4:a

Fler årskrönikor...
Ser att några aviserar egna krönikor: Marie VaadreFredric Kjellberg, Emma Opassande,

  Politometern om vad jag nämner:
..och där är det många namn....
 
Bloggar som bland säkert fler medverkade till att lyfta sjukförsäkringsfrågan: Något som avgjorde valresultatet.

 Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,