Igår tog det längre tid än vanligt att åka pendeltåg från Huddinge till Stockholms central. 14 minuter tar resan i normalfallet. Efter tjugo minuter stannade tåget till: strax före Stuvsta station, den första efter Huddinge. Det skulle totalt ta 60 minuter att åka in till huvudstaden.
Det där är min pendeltågsvardag. Samtidigt önskar svenska folket ta sig runt i landet på delvis samma spårsystem. Där brister mycket riktigt kapaciteten. Och årets vinter har redan bekräftat andra brister i vårt järnvägssystem. Gårdagens försening lär ha orsakats av växelfel i Älvsjö. I kanske detta och andra fall handlar det om ett sämre underhåll som stannar upp resande och transporter av gods. Efter förra eländesvinter konstaterade Trafikverket att de samhällsekonomiska kostnaderna för förseningar uppgick till tre miljarder. Verket menade också att "Med åtgärder motsvarande initiala investeringar på 410-450 miljoner kronor hade hälften av förseningarna undvikits".
När VD för SL besökte vår landstingsgrupp berättade han om SL:s farhågor inför denna vinter. Nästa års neddragning av de statliga anslaget till järnvägsunderhåll skulle, enligt varningar från Trafikverket, orsaka ännu mer elände. Till det året har vi ännu inte nått. Ett vinterväder, som i och för sig borde vara självklart att planera för i vårt nordliga land, kan slå hårt mot trafiken. På grund av gamla synder men också på grund av 2011 års lägre underhållsanslag. Prioriteringen har från regeringens sida varit vägar. Hur mycket man än må skryta över "historiska anslag" så står tågen stilla. SJ:s varumärke rasar. Människor kommer sent till jobb och dagishämtningar. Företag drabbas av stora förluster om inte varor kommer fram. Det måste bli ett slut på eländet!
- Facebook-gruppen "Gå i tid".
- Utfrågning i riksdagen på torsdag om tågeländet.
Alliansfritt om låga underhåll.
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, kollektivtrafik, regeringen, tåg, SJ, pendeltåg, trafikverket