torsdag 16 december 2010

Budgetlandstingets bästa och sämsta - och mer än så

I morse skrev jag ett längre inlägg om budgetfullmäktige och främst vårddebatten. Som en sammanfattning av det jag upplevde kommer här min "topplista" på sådant som hände. Mest från onsdagen när jag var där, men lyckades kanske uppfatta ett par punkter på tisdagen också.

Budgetmötets...
..


-  bästa:   Julbordet!

sämsta: Försöken att minska revisorernas budget med 36 (?) procent.

parti:     Ilija Batljans byte av beteckning på Alliansen till "Moderata samlingspartiet"

illustration:  Håkan Jörnehed (v) som med hjälp av tallrik och plastbytta beskrev den              sjukhusmat som Malin Appelgren (kd) obegripligt nog hyllade

- diagramkrig   ...där alliansbilden åkte på titt som tätt med antal besök i vården som ökat och oppositionen om hur snett resurserna totalt har fördelats...

hänsynslöshet  Landstingsråden (S) som längst fram hos Helene Hellmark Knutsson hade en gigantisk godispåse som aldrig nådde de nedre raderna

tidstjuv tjänstgörande ersättaren tillika bloggaren Peter Andersson som blev långrandig

-  talare  Andersson på Kungsholmen för ett engagerat tal om miljö och hållbarhet.

- utskällning fick Filippa Reinfeldt av Birgitta Sevefjord (v) efter att ha benämnt Dag Larsson som ledare för oppositionen

- byggnad:  Nya Karolinska sjukhuset förstås.

- märklighet:  Vi (S) som i alla voteringar avstod från att delta i besluten (med hänvisning till eget budgetförslag.)

- tjat:  Alltför täta rop på votering från partier som är mycket långt från att få igenom kraven...

- angrepp  var nog att (S) hotar demokratin genom att vilja ta bort en eller annan byråkrat. (har föresten noterat att det kryllar av titlar "- direktör" i landstinget. Säkert lönedrivande också)

- hål:  Luckor i finansieringen i alliansens investeringsbudget, bland annat när det gäller Spårväg Syd.

- genombrott.
Helene Öberg (mp) som visade sig som en stark debattör under mötet..

- saknad    Det är dåligt bloggat från fullmäktige. Jag själv direktbloggade inte. Och söker jag hittar jag få inlägg men ändå några. Kalle, Birgitta, Anna, Catarina, Torbjörn Hasse, Fler?

- saknad 2:  jag ser knappast något i "gammelmedierna" från landstingsdebatten. Hittar ett landstingsämne i Yvonnes debattinlägg om "jakt på plankare" men annars är det skralt.

- märkligaste majoritet   som nog finns om både regionparlament och sprutbyte. Men det verkar, trots majoriteten för, inte tas några steg framåt

- hyllning:  gick till (fp:s) Birgitta Rydberg för omtänkandet i sprutbytesfrågan

- hyllning 2: avslutningsvis till de tre i presidiet som ledde förhandlingarna alldeles utmärkt.

Har jag missat något? En annan rubrik som borde in? Hörde ju inte så mycket om vad som sades om exempelvis försenade pendeltåg och stående rulltrappor eller


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,