Säkert kommer säljet av kungaboken att bli mall för framgångsrik planering av en lansering. En bok som knappt hann från tryckeriet innan den hade sålt slut. Ett resultat av särskilt uppfinningsrika PR-människor? Eller ett ganska lätt uppdrag: en kung, lite sexantydningar, en drottning där bakom i skuggorna och så vilda spekulationer och luddighet i "objektets" kommentarer. Självklart
tolkar också bokens författare de kungliga reaktionerna som en sanningsbekräftelse. Lanseringen och allt som följer ger också
utrymme för
PR-konsulter och
retorikexperter att kommentera, den senare med rubriken
"Han ser mycket bekymrad ut". Och på kungahusets
hemsida hittar jag ingen mer officiell kommentar kring bokens berättelser. Det är kanske en mycket klok strategi. Och kungen själv beger sig nu till Kina. Något självklart, kanske, efter det som Staffan Dopping
beskriver så här:
Rykteskarusellen och spekulationerna lär nu fortsätta, med en blandning av sanning, påhitt och opålitliga rykten. Han borde ha inställt jakten, läst boken och förberett ett budskap till svenska folket som var sant, relevant och övertygande. Det blev pannkaka det här.
Fler medier.AB;
Bloggar. Martin Moberg,
Miss,
Annarkia,
Signerat Kjellberg,
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, kungen, demokrati, monarkin, skandaler