lördag 6 november 2010

KD och vårdnadsbidraget på väg bort - också i Huddinge?

Igår kommenterade jag turerna inom KD och inte minst den kritik som finns mot partiledaren Hägglund. Hägglund har som bekant insett att det i vårt land finns ett mycket litet stöd för vårdnadsbidraget. I stället för att som KD:s beslut är (mot partistyrelsens vilja) fördubbla beloppet och tvinga kommunerna att införa det, vill Hägglund i och för sig bevara "valfriheten för barnfamiljerna" men hitta "andra konstruktioner". Det upprepade Hägglund så sent som i onsdagens partiledardebatt.

För mig som ledamot i fullmäktige och förskolenämnden i Huddinge är kristdemokraternas interna debatt inte bara intressant i största allmänhet. Den förändring som KD verkar vara på väg mot, kan också öppna för att vi i Huddinge väljer att avskaffa vårdnadsbidraget och i stället använder de pengarna till att förstärka förskolan. Mycket av politiken handlar om att välja och väljar bort och precis som de allra flesta väljare, och nu även kristdemokraternas ledare, menar jag att man får välja bort vårdnadsbidraget. På måndag ställer jag en fråga om detta i fullmäktige. KD:s Kalle Henriksson har invänt i mitt kommentarsfält och menar att man inte kommer att acceptera Hägglunds nya inriktning.

Att min fråga
i fullmäktige är berättigad tycker jag bekräftas ännu mer i dag: Huddinge-KD:s egen riksdagsledamot Emma Henriksson kommenterar händelserna klokt i Aftonbladet: 
Det Göran säger är att vi måste vara öppna för att tänka  i nya banor. Vi ruckar inte på målet med vår familjepolitik men vårdnadsbidraget kanske inte är det bästa medlet att nå dit, säger Emma Henriksson  i partistyrelsen.
Vårdnadsbidrag eller inte så sätter nog den nyanställde Expressenmedarbetaren KG Bergström allt på sin spets i sin avslutningskommentar
 en långt viktigare fråga är egentligen om Kristdemokraterna överhuvudtaget behövs. Det torde mer än väl räcka med tre borgerliga partier. Nu när de står närmare varandra än någonsin tidigare.
Det där sista är kristdemokraternas eget problem, en utveckling som kanske stärks av gårdagens opinionsbild som visar att partiet åter börjar sänka sig mot spärren till riksdagen. Det andra, att de pengar som nu går till vårdnadsbidrag i stället kan användas till annat, verkar nu allt fler i KD:s ledning ansluta sig till. Det bådar gott inför det svar jag får på min enkla fråga.

Fler som bloggar om detta.
- Fredric Kjellberg om en rökt partiledare?
- Röda Berget om Guds nåd...
- Kulturbloggen om Kd och Hägglund.
- Martin Moberg om styv kuling..
- Alliansfritt om Kd-bråket..
-
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,