måndag 22 november 2010

Arenabygge får kommunalråd att avgå. Men rätt kommunalråd?

Jag erkänner: Det var väldigt hastigt påkommet att tänka på Solna när jag såg nyhetsrubriken på Aftonbladets hemsida: "Arenabygge fäller kommunalråd". Men det var inte Solna, det var Vänersborg och Lars-Göran Ljunggren. Ett halverat parti i kommunen på grund av för stort åtagande för ett bygge. "Som kommunstyrelseordförande har man alltid det yttersta ansvaret. Det tar jag på mig, säger den nu före detta kommunstyrelseordföranden. Arenaskandalen i den västsvenska kommunen. 100 miljoner dyrare i en kommun med 37.000 invånare.

Men som sagt: Jag tänkte på Solna. En kommun med grovt räknat dubbelt så många invånare och en arena med beräknat tredubbelt underskott. Och samtidigt en kommunledning som ställer in möten och dessutom fått en ganska rejäl örfil av väljarna i valet. Moderaterna i Solna tappade 4,44 procent och två mandat i fullmäktige. I ett val när man vann så stort nationellt. Men vad jag förstår - en kommunledning som fortsätter mysa på plan tre i stadshuset i helt orubbat bo.

Jag tänker inte
döma så där direkt. Och visst, det är en skillnad att (S) tydligen halverades i Vänersborg medan moderaterna i Solna gick back till "bara" knappt 40 procent i kommunvalet. :-(
Oavsett detta verkar det vara en skillnad i synen på politiskt ansvarstagande för ekonomiska förslöselser. Sådant som kommunens majoritet i Solna håller på med i högre grad än de avgående i den västsvenska kommunen....

Undrar lite vad solnaborna kommer att säga till Johanna Graf (S) nästa fredag när hon finns i caféet utanför stadshuset för samtal.....

Mer: DN,
Bloggar. PP:s Rune Lanestrand skriver "riksbekant om Vänersborgsarenan..f-n vet....

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,