foto. Trafikverket
• Tågen måste sänka hastigheten om säkerheten ska kunna upprätthållas. Målet för punktlig- heten minskas därför från 95 procent till 87 procent.Det är väl värt att minnas när snöflingorna börjar falla, när ankomsttider försenas och blir till luckor, när växelfel och tågfel och lokfel och vagnfel kanske åter blir vardag i vår kollektivtrafik. Det fanns varningsklockor.
• Antalet stora störningar i järnvägstrafiken kommer att öka successivt. Situationer liknande snökaoset i vintras kan upp- repas vid ett flertal tillfällen.
• Flera järnvägslinjer kan läggas ner.
• Järnvägsunderhållet ”hamnar i en negativ spiral”. När spåren förfaller i snabb takt krävs mer akut underhåll, vilket bedöms vara upp till fyra gånger dyrare. 2020 bör en mängd spår bytas, och då kan underhållsbehovet till slut leda till brist på entreprenörer, vilket ökar risken för prisstegringar.
Fler: Robert Damberg, Kaj Raving, Ulla Andersson, Alliansfritt,
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, sl, pendeltåg, regeringen, järnväg, underhåll, vinter, snö