tisdag 16 november 2010

Ett ännu värre tågkaos?

Redan i helgen hörde jag om de sämre villkoren som kommer att gälla spårtrafiken den kommande vintern. Det påverkar all spårtrafik, också SL:s pendeltrafik. Bakgrunden är en sänkning av anslagen för järnväg och en samtidigt höjning av väganslagen. SvD skriver om detta idag. En, menar jag, medveten (ned)prioritering som regeringen gör. Enligt Trafikverket som citeras i SvD leder sänkningen till:
• Tågen måste sänka hastigheten om säkerheten ska kunna upprätthållas. Målet för punktlig- heten minskas därför från 95 procent till 87 procent.
• Antalet stora störningar i järnvägstrafiken kommer att öka successivt. Situationer liknande snökaoset i vintras kan upp- repas vid ett flertal tillfällen.
• Flera järnvägslinjer kan läggas ner.
• Järnvägsunderhållet ”hamnar i en negativ spiral”. När spåren förfaller i snabb takt krävs mer akut underhåll, vilket bedöms vara upp till fyra gånger dyrare. 2020 bör en mängd spår bytas, och då kan underhållsbehovet till slut leda till brist på entreprenörer, vilket ökar risken för prisstegringar.
Det är väl värt att minnas när snöflingorna börjar falla, när ankomsttider försenas och blir till luckor, när växelfel och tågfel och lokfel och vagnfel kanske åter blir vardag i vår kollektivtrafik. Det fanns varningsklockor.

Fler: Robert Damberg, Kaj Raving, Ulla Andersson, Alliansfritt,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,