Jag minns kritiken mot detta projekt. I sig inget fel att satsa på spårbunden trafik, tvärt om. Men landstinget omfattar större yta än kvarterin kring Sergels torg, NK och Djurgården. Som överallt annars gäller att politiken måste prioritera. Wennerholm valde NK-expressen, jag hade valt spårväg syd som första prioritering.
Socialdemokraternas Lasse Dahlberg skrev redan i maj på sin hemsida:
De usla förberedelserna av projektet har inneburit onödiga merkostnader som hade kunnat undvikas med en mer genomtänkt planering. Arbetet med sträckningen från NK vidare till Centralstationen och Kungsholmen har visat sig vara mycket osäkert. Eventuellt kan inte spårvägen anslutas till Centralstationen. Detta skulle vara ett praktfullt fiasko för satsningen på NK Express.Det verkar onekligen och tyvärr som Lasse får rätt. En intressant mening i artikeln som stärker den bedömningen hittar jag också:
Tidigare har man talat om att renoveringen ska ta fem år, men enligt tjänstemän som SvD har talat med har det varit en politisk vilja att klara av det på den tidenKanske blir det inget mer än den korta stumpen som nu har invigts. Men stadens ledningen älskar ju bilen och verkar inte ha några större ambitioner att stimulera en övergång till kollektivt resande. Vi som anländer city och ser innerstadsspårvägen som ett sätt att ta sig vidare från Centralen får vänta med det till 2024. Tidigast. Om planen håller den här gången. Om pengarna finns. Och så....
Bild ovan: AB SL
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, sl, spårväg city, nk express, spårväg syd, val 2010, stockholms läns landsting