tisdag 20 april 2010

Sunt att lyssna på folket - Viktigt med satsning på spårväg Syd

[uppdaterad] Dagen omöjliggjorde bloggande. Det säger inte att viktiga ting har inträffat. Det har det. De rödgröna har ju lanserat en kraftfull offensiv för Stockholmsregionens infrastruktur. Visst har regeringen tidigare pratat om en del. Men nu kommer också viktiga investeringar i kollektivtrafiken utöver den "NK Express" som i rekordfart byggs några hundra meter i innerstaden. Nu finns det chans till mer.
• Mälarbanan. Utbyggnad till fyra spår mellan Tomteboda och Barkaby med tunnel under Sundbyberg.  Projektet är avgörande för att få ut den fulla effekten av Citybanan och därmed öka kapaciteten på järnvägen i hela landet.
• Tunnelbana Odenplan – Norra station/Karolinska. Vi vill bygga en ny tunnelbanegren till den nya stadsdel som byggs vid Norra station/Karolinska.
• Spårväg Syd. En första etapp mellan Kungens Kurva och Flemingsberg. Spårväg Syd är mycket viktig för att bygga ihop regionkärnor i länets södra delar.
• Roslagsbanan. Fortsatt dubbelspårsutbyggnad som kommer att möjliggöra 10-minuterstrafik.
• Nynäsbanan. Fortsatt utbyggnad till dubbelspår.
• Mer cykel och kollektivtrafik.
Jag tillhör definitivt inte de som hyllar folkomröstningar. Jag tycker inte att det är "absolut demokrati". Men det blev lösningen på en fråga som inte någon med visst politiskt intresse har sett varit en fråga där det finns olika meningar. En kort bakåtblick med frågan "varför finns inte vägen idag" ger en ganska tydlig bild. Båda "blocken" har haft sina vägmotståndare. Även Sten Nordins parti, som gick arm i arm med nej-sägar-partiet- Stockholmspartiet om jag minns rätt.

Egentligen
borde lösningen folkomröstning nu ha kunnat förutses ganska enkelt. Vägen är viktig, för motståndarna är annat viktigt men det är också en rödgrön valframgång. Att, som i några frågor i historien "lösa ut" en fråga med att låta folk säga sitt, är kanske naturlig.

Den som vågar spela på "Ja" i den här omröstningen tar, gissar jag, mindre riskter än vi som gjorde det till Euron. Då, en rejält krasch i väggen. Om de mätinstitut jag har sett har ett uns rätt borde möjligen förespråkare som partier och ex Handelskammaren vara nöjda. Man kan möjligen gissa att det är årtalet 2012 som irriterar mest.

Mer läsning

- Ruwaida tror på nej (DN)
- AB, ledare, onsdag, om en vägsträckning..
- Carin Jämtin kommenterar i DN.
- Alliansen "rasar" i DN
- Sjölander är upprymd.
- Robert Nord menar att det är en enastående bedrift.
- Annie Johansson har förhoppningar om fler splittringsfrågor...
- Veronica Palm påminner om att Stockholmarna gillar rödgrönt...
- Edvin Alam om alliansens tidigare initiativ..
- Kent Persson med förhoppningar om valbakslag för (S)
- Gustav Andersson har en ganska sund teori: "Miljöbussar behöver vägar att köra på".
- Annika Beijbom vill ha Förbifarten..
- Per Ankersjö är inte nöjd med beskedet
 - Helene Hellmark Knutsson kommenterar.

Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 kommentarer:

Hemlige sa...

Tänk vad minnet är kort ibland. För bara fyra år sedan ivrade just SvD:s ledarsida för folkomröstning om trängselskatten i Stockholm. Nu vill man inte ha folkomröstning om förbifart Stockholm, trots att det innebär mångdubbelt mera trängselskatt och 30 miljarder i skatt!

Anonym sa...

Men det här är ju så otroligt uppenbart att det handlar om en nödlösning för att de rödgröna inte kommer överens. Ge faan i att använda mina skattepengar till dyra folkomröstningar! Kom överens istället! Låt inte mig göra jobbet åt er. Förbannade muppar.

Thomas sa...

OK, nu har Mona abdikerat så låt Maria bli statsministerkandidat! Det avspeglar ju tydligen maktförhållandena i trojkan!
För några veckor sedan lovade Carin Jämtin att köra över Mp och v om Förbifart Stockholm eftersom hon accepterade att det fanns en kraftig majoritet över blockgränsen i frågan.
Nu blir i stället Carin Jämtin överkörd så blodet stänker - en egen s-variant av en splattermovie. Att se hur hennes eget parti devalverar hennes politiska mandat är verkligen inte imponerande. Det logiska vore ju ifall Carin avgick. Hon har ju inget poltiskt förtroende längre - ett typiskt exempel på en "lame duck".

Erik Gertkvist sa...

"Att, som i några frågor i historien "lösa ut" en fråga med att låta folk säga sitt, är kanske naturlig."

Frågan är varför Peter tycker att just Förbifart Stockholm motiverar en folkomröstning - men inte Lissabonfördraget? Vad skulle krävas för att få en folkomröstning kring Botniabanan? Det interkommunala skatteutjämningssystemet? Avskaffandet av landstingen?

Bah! Detta är en kompromiss mellan tre parter som sätter regeringsmakten framför allt. Det är också ett beslut från tre partier som avskyr stockholmare och Stockholm.

Själv såg jag gärna långt fler folkomröstningar, men då som medborgarinitativ och inte som alibi/verktyg för fega politiker.

Thomas sa...

Plötsligt har vänsterkartellen blivit älskare av folkomröstningar. Folkomröstningar är ett utslag för folkets vilja och därmed bra.
Som en logisk följd av detta bör vi få se en omvärdering från vänster av den schweiziska folkomröstningen om förbud mot minareter? Utslaget där med ja till minaretförbud är också ett utslag av folkets vilja och därför, definitionsmässigt, bra?

Anonym sa...

Bilar och vägar släpper inte ut någon CO2. Det är det bara dåliga bränslen som gör.
Nu börjar elbilar och biobränsle baserade bilar röra på sig. En elbil som står still i en bilkö släpper inte ut något.
Jo, förbifarten hjälper mot trängseln i stockholmstrafiken genom att de bilar som skall igenom stan inte måste in i stan och trängas. Båda behövs och du får inte bättre lokaltrafik för att du hindrar biltrafik. Skulle den fuskbyggande rödgröna röran vinna valet och stoppa förbindelsen så leder det bara till att den med nödvändighet ändå kommer att byggas till sist. men då till en än högre kostnad. Ingen vinst, bara förlust.
Nej, ny lokaltrafik i Stockholm löser inte problemet som förbifarten löser. Hur man kommer förbi Stockholm utan att åka igenom stan. Situationen i stan bli också bättre genom att förbitrafiken inte behöver in och stångas på Essingeleden.

Peter Andersson sa...

@Hemlige: Tack för en värdefull påminnelse.

@Anonym: Har respekt för din uppfattning men tycker att kostnader för demokratin måste få finnas. I förhållande till andra länder är vår demokrati på SÅ sätt billigare..
Visst ligger det något i att omröstningen är ett sätt att lösa en "ja" eller "nej"-fråga. Det är svårt och måhända dumt att kompromissa fram en halv förbifart :-)

@Thomas. Tycker att tjafs med avgångskrav börjar blir löjliga. Det riktas mot (S) ledare som har ett parti med ca 35 procent i mätningarna och som du gör, mot Mp som går kraftigt framåt. Jag ser inte partiledarbyten som aktuella men driver man frågan borde väl dessa krav snarare riktas mot andra, som "snurrar runt" vid riksdagsspärren och inte verkar förmå sina partier att lyfta.. Tänkter förstås på centern och kd.

Och jag kan lova dig: Mona har inte abdikerat som statsministerkandidat. Tvärtom!

Erik: se svaret ovan. Jag har personligen inte varit med i några förhandlingar men det är väl uppenbart sedan samarbetet började att två mindre partier säger nej och ett större säger ja. "Representativt" har väl ja-sidan uppemot 80-85 procent. Hur det blir i en folkomröstning kan förstås vara helt annat. Men jag har sett mätningar med stor andel (hälften) positiva miljöpartister..tom...

@Thomas: Delar din (som jag tolkar) skeptiska syn på folkomröstningar. Men tycker det är en försvarbar sak här.

@Anonym: man kan säkert dra tillbaks ansvaret för försenade investeringar i många led och många år bakåt med olika partikonstellationer. Tycker i och för sig som du i sak..med visst "svaj"....

/peter