måndag 26 april 2010

En insikt om både kollektivtrafikens och bilens betydelse

Jag skrotade min bild för cirka tio år sen. Bor man en minut från pendeln, är det problem med parkeringsplatser och om man kan göra en av de viktigaste miljöinsatserna som går att göra så är det väl en bra lösning. Att vara bilfri. Det innebär inte att jag avstår mina känslor för bilen som transportmedel och som ett verktyg för att uppleva frihet och rörlighet. Vägar behövs. Men så också kollektivtrafik.

I dagens DN Debatt tar de rödgröna ledarna upp satsningar på tågtrafiken. Det är ett välkommet besked. Kraftigt ökade anslag i det rödgröna alternativet där synen är att båda systemen är viktiga:  De rödgröna vill
skapa ett sammanhållet system av järnväg och kollektivtrafik som gör skillnad i vardagen.
Konkreta objekt lyfts fram.

Ostlänken. Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping.
Göteborg–Borås. Höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats.
Norrbotniabanan. Byggstart för en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.
Sundsvall–Gävle. Påbörjad dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan.
Tomteboda–Barkarby. Utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg.
Samtidigt finns insikten om bilens betydelse. I artikeln heter det:
Vi inser att bilen, inte minst i kombination med andra transportslag, under överskådlig tid kommer att vara en förutsättning för att människors vardag ska gå ihop.
Det är en välkommen deklaration som tillsammans ger både miljövinster, smidigare transportlösningar och samtidigt ett erkännande av bilens - en miljövänlig sådan - betydelse.

- Mer i Expressen, SvD och Aftonbladet.
Fler bloggar
- Tokmoderaten hyllar de rödgröna (!)
- Peter Johansson, Röda berget, om framtiden...
- Rasmus Lenefors om en storsatsning..
- Johan Ulvenlöv tipsar om nyheten.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

Hyllar var väl att ta i. Men om man ser till att Ostlänken börjar byggas så är det hedervärt! Just detta hade jag gärna sett som något den nuvarande regeringen kunde ha beslutat... Men man kan ju inte få allt här i världen!

Trevlig dag på dig!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du menar väl att du "skrotade min bil", inte "bild"? :-)

För övrigt skulle jag bara vilja fundera på finansieringsbiten lite. Men det kanske går att lösa med rejäla skattehöjningar för alla medelinkomsttagare:

http://karlmalmqvist.blogspot.com/2010/04/intressant.html

http://peaceloveandcapitalism.blogspot.com/2010/04/mp-till-attack-mot-c.html

Det är lätt att lova bort 120 miljarder av andras pengar...

:-)

Anonym sa...

Om man nu som du skriver har insett behovet av både vägar och spårvägar - varför i hela fridens namn står man då bakom en folkomröstning där människor tvingas välja mellan dessa två saker?

Läs gärna mer om min syn på det på Olssons Blogg, bl.a. under rubrikerna "helvetets förgård".

Mvh
Mikael

http://mikaelolsson.wordpress.com

Patric Nilsson sa...

Det vore ett historiskt misstag att inte satsa på magnettåg, när vi nu skall bygga höghastighetsbanor för tåg.

Länk med mer info: http://byggmaglev.se/2009/10/25/10-anledningar-till-att-magnettag-maglev-ar-battre-an-tgv/

Raymond Svensson sa...

Peter, av regeringen kräver de rödgröna att man ska viaa hur utgifter ska finansieras. Ganska rimlig ståndpunkt tycker jag. Men jag tycker det är inkonsekvent när de rödgröna själva inte levererar det man kräver av av andra.Och synd för det politiska samtalet och samhällsdebatten.

Peter Andersson sa...

@Raymond: Jag tycker att utgifter ska vara finansierade. Har bara hört lite i förbigående idag om detta och om en kritiserad lånefinansiering (50 mille) Tycker att Mona på presskonferensen som jag kollar på här http://www.rodgron.se/ beskriver det ganska bra.

Alliansen har ju på en del objekt valt och framöver kommer att välja att så att säga sno till sig finansiering från kommunerna i stället. Alliansen gick ju också till val på att använda PPP-lösningar och det är väl högst tveksamt om det är sundare hushållning än att lånefinansiera direkt över staten...

http://www.centerpartiet.se/upload/Kenneth%20Hultgren/fornyelsepolitikhelasverige.pdf

@Patric: Jag beundrar ditt engagemang för frågan men tror tyvärr att jag är fel person att börja väga av om magnettåg är bättre än andra tåg...

Jag passar den uppgiften att döma däremellan :-)

@Lake Se svaret ovan..till Raymond om finansieringstankar.

@Mikael. Jag vet inte vad som är "luftslott" eller inte. Ibland är investeringar för framtiden just ..investeringar. Postivit. Framtidsbygge. Här verkar det - när de rödgröna presenterar det - bara vara gråt och tandagnisslan. Som du ser i mina andra kommentarer har regeringen i andra investeringar i infra förberett fakturor ut till kommunerna för att bidra till att betala kalaset. Jag gillar inte den lösningen.

@Fredrik: tack för din söta kommentar :-)

/p

Raymond Svensson sa...

Peter,54 miljarder kronor är inte småpengar. Och på lån ska betalas ränta tills det är betalt. När det gäller statens investeringar har ju bara (V) hittills förfäktat lånemodellen. Nu har (S) svängt till att ställa in sig i ledet efter (V). Kommunal medfinansiering av statliga väginvesteringar är tyvärr inget nytt, Och PPP-lösningar tycker jag kan vara värda att pröva. Och sén utvärderas.