torsdag 29 april 2010

"Väljarna och skatterna" slutar ofta i välfärdsstöd

Efter gårdagens förslag från de rödgröna om bland annat miljöskatter ser jag att SvD:s Göran Eriksson följer upp med en analys. (ej nätet nu) GE påminner om att skatterna många gånger får politiker i spinn men sällan väljarna. Han påminner om att frågan ger adrenalinkickar därför att frågan handlar så mycket om "höger-vänster". Å andra sidan: väljarna sätter sällan frågan högt på listan av "viktiga frågor för mitt partival".

I och för sig handlar det sista mycket om vilka frågor som debatteras. Har för mig att det är en ganska tydlig koppling mellan mediadebatten och frågor som väljarna sen säger ha haft betydelse. Men det ligger också ett drag av förnuftighet i väljarnas bearbetning av sitt "beslutsunderlag" inför valdagen. De tenderar att, mer än en del politiska debattörer, att förmå koppla skatter till det skatter ska betala: välfärd och trygghet på områden där vi gemensamt betalar detta genom skatter.

Därför är jag nog, precis som Maria Wetterstrand, ganska lugn när jag läser den snabbt utkastade mätning som Aftonbladet redovisar idag. Det ligger kanske inte så mycket lust i att höra besked om sänkta skatter. Däremot kan njutningen bli något mer angenämn med bra hantering av skattepengarna till sådant som är viktigt för ens liv. Och utkastade vallöften utan finansiering ger på sikt bara stora bekymmer för folkhushållet. Som jag skrev i går, det är bra om politiken hänger ihop. Också med hur saker ska betalas.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,