Investeringarna i de sex föreslagna spårvägslinjerna i regionens centrala delar kan ändå beräknas uppgå till cirka 40 miljarder kronor. Med nuvarande budgetutrymme för SL motsvarar detta alla koncernens investeringar under mer än ett årtionde. Ändå skulle resandet med SL bara öka med en procent. SL skulle lika gärna kunna bjuda dessa nya resenärer på en taxiresa på 15 kilometer varje dag under 40 år för samma belopp.Och trafikkonsulten skriver sin slutsats:
De sex centrala spårvägslinjerna blir en gökunge som kommer att äta ut alla andra kollektivtrafikprojekt i regionen, vilket speciellt kommer att drabba Stockholms förorter och förortskommunerDet här är allvarligt nog! Samtidigt kommer signaler om att investeringar som ändå skulle förbättra läget för länets södra delar hotas av indragning. Inte alls otänkbart att "NK Express" i innerstaden i praktiken slår ut satsningar som den viktiga Spårväg Syd. Jag gissar att ledande trafikpolitiker i majoriteten inte har förorterna utan mer innerstaden som valkrets. Men, som Johanna Graf uppmärksammar:
(M) tappar - (S) ökar. Kanske är det pendlarna som börjar säga ifrån? Eller skattebetalarna som ser hur det slösas med deras pengar på krognotor och jättearenor?
Fler som bloggar: Erika Ullberg, Helene Hellmark Knutsson
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, kollektivtrafik, pendeltåg, SL, christer g wennerholm, alliansen, moderaterna